Yogi Shergill, prosjektleder i India. Foto: Andreas Ingebrigtsen/Sjømatrådet.

Norsk laks med fly til India

Etter kontakt med Norges Sjømatråds utsending og prosjektleder i India, Yogi Shergill, opplyses det om flere tiltak satt i gang for å øke import av norsk fisk til Bollywood-landet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I dag importeres det ikke mye sjømat til India, selv om landet i seg selv har et stort sjømatmarked og spiser rundt 9.4 millioner tonn i året. Det lave importvolumet er et resultat av høye tollsatser på opp mot 30 prosent. Shergill forteller at det for tiden pågår forhandlinger mellom EFTA (Det Europeiske Frihandelsforbundet) og India med formålet om å senke tollsatsene.

Fersk laks med flytrafikk 

- Norges Sjømatråd har satt sitt fokus på promotering av norsk laks, forteller Yogi Shergill, prosjektleder for India til kyst.no.

I løpet av de siste årene har norske eksportører begynt med ukentlige leveranser av fersk laks med fly til Mumbai, Dehli og Bangalore, ettersom indere foretrekker fersk fisk på grunn av en ustabil kjølekjede. Tollsatsen er også lavere for import av fersk fisk enn for bearbeide produkter, tilsvarende 20 prosent mindre.

Han opplyser at det jobbes med å øke kjennskap til norsk laks i hovedmarkedet, bestående av hoteller og restauranter, i de større byene Mumbai, Dehli, Bangalore, Hyderabad, Kolata, Pune og Goa. I disse byene finnes det moderne varehus som både selger frossen og fersk fisk. Shergill forteller at Sjømatrådets analyser viser at 20 millioner i disse byene har råd til å kjøpe laks.

Over årene har det vært regelmessig eksport av frossen laks fra Norge til India. Det er også et fokus på å promotere norsk torsk, siden indere er mer vant til å spise hvit fisk.

IKEA promoterer norsk laks

Over de neste 10 årene skal IKEA bygge 25 varehus i India, hvor det første åpner i Hyderabad i april neste år. Her er målsetningen å selge mellom 500 til 1000 måltid per dag av norsk laks, hvor satsingsområdet er Indias middelklasse.

- Sjømatrådet ser på dette som et viktig bidrag til å øke kjennskapen til norsk laks, som igjen kan bidra til økt etterspørsel, forteller han.

Av aktiviteter i den kommende perioden, skal Sjømatrådet delta på Ahaar i Dehli, Indias største matmesse i februar/mars.

- Ellers har vi regelmessig aktiviteter hvor laks og torsk promoteres i B2B arrangementer med prøve smaking til kokker, hotell og restauranteiere, supermarked og matbutikker, opplyser Shergill.