Før gikk det mest i laks til sushi og poke bowl fra spisesteder. Under pandemien har italienerne lært seg å tilberede mer laks hjemme. Det har satt fart på salget.
Før gikk det mest i laks til sushi og poke bowl fra spisesteder. Under pandemien har italienerne lært seg å tilberede mer laks hjemme. Det har satt fart på salget.

Laksen ble pandemivinner i Italia

Laksens popularitet i Italia lar seg ikke hindre av pandemi og vanskelige tider. Italienerne både kjøper og spiser mer laks enn noen gang, melder Norges sjømatråd.

Publisert Sist oppdatert

Under pandemien har laksen blitt stadig mer populær blant italienerne. Flere kjøper laks enn tidligere, og laksen er den fisken som har økt mest både når det gjelder salg gjennom takeaway, hjemlevering og i butikk, melder Norges sjømatråd i en pressemelding.

Over ser du en oversikt over lakseeksporten til Italia mellom januar og mai, for rene 2020-2022:
Over ser du en oversikt over lakseeksporten til Italia mellom januar og mai, for rene 2020-2022:

Laksen er også den fisken som har fått flest nye kunder de to siste årene. Det viser tall fra rapporter som ble lagt frem under det årlige lakseseminaret i Milano i midten av juni.

- Den oppadgående trenden har holdt seg, også nå etter at den verste pandemiperioden er over, sier Gunvar L. Wie som er Sjømatrådets utsending i Italia.

Med unntak av mai i år har den norske lakseeksporten til Italia satt nye volumrekorder hver eneste måned de siste 17 månedene.

Under en oversikt over lakseeksporten til Italia mellom januar og mai, for rene 2020-2022:

Laksen ble butikkvinner

Lakseseminaret i Milano er en årlig sammenkomst der italiensk dagligvarehandel og norske og italienske lakseaktører møtes for å oppsummere året som har gått - i tillegg til å ta en titt i krystallkulen for å se på hva som er i vente i tiden som kommer.

For første gang siden pandemien startet ble seminaret avholdt fysisk, i vakre omgivelser på Palazzo Delle Stelline.

Sjømatutsending Gunvar L. Wie var veldig glad for den store interessen og deltakelsen på lakseseminaret i Milano, både fra norsk og italiensk side. Her holder han foredrag om det norske laksemarkedet i Italia
Sjømatutsending Gunvar L. Wie var veldig glad for den store interessen og deltakelsen på lakseseminaret i Milano, både fra norsk og italiensk side. Her holder han foredrag om det norske laksemarkedet i Italia

Italia har vært hardt rammet av pandemien, og landet har hatt lange perioder med strenge restriksjoner og nedstengning. Da pandemien sto på som verst gikk det også betydelig ut over lakseeksporten. Men ser man de siste to årene under ett, så har laksen likevel kommet svært godt ut av pandemiperioden, ifølge analyseselskapet Gfk som presenterte innsikt og statistikker på seminaret.Gfk har sett på butikksalg av laks i perioden april 2020 til april 2022.

Tallene viser følgende:

  • Veksten i antall nye laksekunder, det vil si de som ikke kjøpte laks tidligere, er på 8,4 %
  • Økningen i frekvens, det vil si de som allerede kjøper laks og som har begynt å kjøpe mer, er på 15,4 %

Ingen andre matvarer i sjømatkategorien har hatt en like sterk økning i nye kunder som laksen.

- Det meste av laksen som italienerne spiser har norsk opprinnelse, så dette er selvfølgelig hyggelige tall, sier Gunvar L. Wie.

I Italia har norsk laks en markedsandel på 90 prosent.

Laksen vinner i takeaway og hjemlevering

Det sies at sushi er «den nye pizzaen» i Italia. Og sushi, med laks som favoritt-topping, har tatt stadig større plass på italienske restaurantbord. Samtidig er italienerne flittige restaurantgjester, både til lunsj og til middag. Det har imidlertid endret seg en god del i kjølvannet av pandemien.

Naturlig nok økte både takeaway og hjemlevering kraftig i perioden 2019-2021, mens restaurantbesøkene sank. Den italienske pengebruken på spisesteder utenfor hjemmet har fortsatt ikke normalisert seg, viser analyser fra NPD Group. Fortsatt er det slik at pengebruken på italienske spisesteder er nesten 30% lavere enn før pandemien.

NPD Group har videre sett på hvordan det har gått med laks og annen fisk i denne perioden: Laks, sammen med tunfisk, var de eneste sjømatartene som økte i kategorien takeaway og hjemlevering i denne perioden.

I fjor var nærmere 40% av all fisken som gikk til hjemlevering laks. Det er en økning fra 24% i 2019.Mellom 2019 og 2021 ble også andelen laks til takeaway nesten fordoblet. Av all fisk som gikk til takeaway økte lakseandelen fra ca. 13% til 24%.

Dermed er laksen pandemivinner både i dagligvare-, takeaway- og hjemleveringsektoren.

Drahjelp fra laksekampanjer

Økningen i nye laksekunder og hvor ofte folk kjøper laks har vært spesielt sterk det siste året, viser tallene fra GfK. Sjømatutsending Gunvar L. Wie mener noe av forklaringen ligger i god drahjelp fra fjorårets laksekampanjer i italienske medier og butikker.

- Kampanjeeffektene ble målt av Ipsos. De konkluderer med at kampanjen har hatt en betydelig positiv innvirkning på salg og nye kunder. Men det kanskje aller viktigste er at vi har klart å endre på italienernes tanker rundt hvordan laks kan tilberedes og spises på nye måter, ikke bare som sushi.

Mye takket være sushiboomen, har volumet av den norske lakseeksporten til Italia økt økt med 231 % siden 2010. Med det har Italia blitt Norge sjuende største eksportmarked for laks.

- Vårt nye slagord i Italia er «Perfetto in ogni ricetta» eller «laks passer til hver anledning», og det slagordet skal vi med ta med oss videre inn når vi på ny kjører i gang en stor laksekampanje denne høsten, sier Wie.For med sushi som en viktig driver for lakseveksten, ønsker Sjømatrådet å øke veksten videre ved å få enda flere til å lage laksemåltider også hjemme på sitt eget kjøkken.

De store handleplanleggerne

Italienere flest planlegger hva de skal ha til middag før de går i butikken. Det viser de siste forbrukerundersøkelsene til Norges sjømatråd.

Undersøkelsene fremskaffer innsikt om alt fra handlevaner og assosiasjoner til sjømat til hvor de handler og hvorfor de handler én vare fremfor en annen. Innsikten sier en god del om trender i markedet i årene som kommer.

- Vi ser også at mange italienere opptatt av tilbud og rabattkuponger. De lar seg lett påvirke av kampanjer og promosjoner, forteller Wie.

De fleste italienere har også blitt mer opptatt av at maten de spiser ikke bare smaker godt- den skal også være sunn og bærekraftig.-Denne forbrukerinnsikten må vi benytte oss av for å befeste den sterke posisjonen laksen har fått under pandemien, og for å øke veksten videre.

Wie tar derfor med seg innsikten videre når han nå skal i gang med planleggingsarbeidet før høstens laksekampanje i Italia.

- Kort sagt handler det om å fokusere på kundene før de går i butikken, inspirere folk med digge lakseoppskrifter, fremheve bærekraft og helse og å være tydelig til stede både i butikkene og digitalt, avslutter sjømatutsendingen.