Vincent Broggi fra Frankrike – Førsteplass i begge kategorier + vinner av hele cupen. Her sammen med sales manager i Ode, Cathrin Rabben og Logistics and Planning Manager i Ode, Else Nalbant.

Norsk oppdrettstorsk til topps i sushi-mesterskap

Oppdrettstorsk fra Ode markerte seg i årets «World Cup Sushi Japan» med sin «Snow Cod».

Publisert Sist oppdatert

Man kan trygt si at norsk oppdrettslaks har for lengst markert seg som en sentral råvare innenfor sushi-segmentet. Den norske ideen med å benytte laks som topping i sushi startet først på 80-tallet, og ifølge Norges sjømatråd tok det ytterligere 10 år for å overbevise resten av verden om denne sushi-varianten.

Et av de viktigste markedene å overbevise var naturligvis sushiens hjemland, Japan, som også lenge var skeptisk. I dag er laks den mest foretrukne sushi-toppingen både i Japan og på verdensbasis, men kan denne suksessoppskriften gjentas med nye arter?

Under årets «Sushi World Cup Japan» var det en ny norsk råvare som markerte seg for første gang, nemlig norsk oppdrettstorsk. 

Den franske kokken, Vincent Broggi, tok intet mindre enn tre førsteplasser i løpet av konkurransen, og blant råvarene brukte kokken blant annet oppdrettstorsk eller «Snow Cod» fra det norske selskapet Ode.

Sushi laget av Vincent Broggi.

Sales manager i Ode, Cathrin Rabben, forteller til Kyst.no at selskapet er svært stolt over at produktet deres ble brukt, og ikke minst kunne spores til førsteplassen.

– Torsken fra Ode er den eneste torsken som noensinne har kommet gjennom nåløyet og blitt godkjent som råvare til World Sushi Cup. En arena som dette, med anerkjente kokker i Michelin-klasse som deltakere, gir oss en unik mulighet til å vise frem kvaliteten og allsidigheten til torsken vår, forteller hun.

Rabben legger til at Japan er kjent som et av verdens mest krevende markeder når det kommer til standarder for produktkvalitet og mattrygghet og sier det derfor er betydelig for Ode å bli valgt ut som leverandør.

– Å bli inkludert i en så prestisjefylt konkurranse er en klar bekreftelse på at vår Snow Cod oppfyller de aller høyeste kvalitetsstandarder.

«Snow Cod»

Ode har lenge jobbet for å få torsken inn i sushikategorien, samt vise de nye måtene oppdrettstorsk kan anvendes på. Under Seafood Global Barcelona tidligere i år, serverte de rå torsk i form av sashimi og ceviche.

Se fiskeri- og havministeren smake torsken til Ode:

I promoteringen av torsken, omtaler Ode produktet sitt som «Snow Cod». 

Ode omtaler produktet sitt som «Snow Cod». Det gjør også aktører som Norcod.

– Dere er ikke den eneste torskeoppdretteren som kaller produktet for «Snow Cod». Er det en felles strategi blant torskeoppdrettere å markedsføre oppdrettstorsk som dette?

– «Snow Cod» er et navn som brukes for å fremheve de unike egenskapene til oppdrettstorsk fra Norge, spesielt når det gjelder bruksmuligheter til sushi og sashimi, samt opphav, farge, smak og kvalitet. I mange markeder er de ikke vant til å ha helårlig tilgang på torsk av god kvalitet, og for norsk sjømat som helhet er det positivt å differensiere oss fra dette. 

Rabben forklarer videre at det er Norges sjømatråd som sammen med bransjen har landet på at «Snow Cod» er et godt egnet navn, på lik linje som man bruker «Skrei» for torsken fra Barentshavet.

– Selv om flere produsenter kan bruke dette navnet, er vår tilnærming å fokusere på vårt unike produkt, vår oppdrettsmetode, og våre strenge kvalitetsstandarder. Vi tror at denne tilnærmingen resonnerer godt hos alle som leter etter førsteklasses sjømat, og gjør det enklere for flere å gjenkjenne og velge flott, norsk torsk som råvare, avslutter Rabben.