KB Marine var en av KB Dykks siste fartøy som ble oppgradert med lukkede taupinner og haikjeft, i tråd med kravene fra Sjøfartsdirektoratet som trådte i kraft ved årsskiftet. Foto: KB Dykk AS.

KB Dykk imøtekommer krav fra kunder og myndighet

Nye krav fra Sjøfartsdirektoratet gjør at mange servicefartøy må oppgradere dekksutstyret ombord. KB Dykk har oppgradert hele flåten for å tilfredsstille disse kravene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

1.januar i år trådte nye krav til fortøyningsarbeid og slepeoperasjoner fra Sjøfartsdirektoratet i kraft. Det nye regelverket betyr at alle fartøy som utfører utlegg av oppdrettsanlegg, vedlikehold på eksisterende lokaliteter og alle typer slepeoperasjoner, skal ha installert lukkede taupinner og haikjeft.

Daglig leder i KB Dykk, Ola Krystad. Foto: KB Dykk.

Alle fartøyer i KB Dykk har nå dette utstyret. I tillegg er arbeids- og slepevinsjer utstyrt med frislipp og lastbegrensning, dette skriver de i en pressemelding.

– Med installasjon av nytt utstyr øker vi operasjonell sikkerhet for både mannskap og fartøy, sier teknisk leder i KB Dykk, Dagfinn Hammer i meldingen.

Hammer og resten av selskapet startet arbeidet med oppgradering av sin flåte tidlig og ved årsskifte tilfredsstilte hele flåten alle krav fra Sjøfartsdirektoratet.

– Det er viktig for oss å imøtekomme krav, både fra servicebåtmarkedet, kunder og myndigheter. Men det aller viktigste er at vi gjennom denne oppgraderingen hever sikkerheten ytterligere, både internt i selskapet og for våre kunder, sier daglig leder i KB Dykk Ola Krystad i pressemeldingen.

Flåten til KB Dykk består i dag av fartøy som leverer service- og dykkeoperasjoner til en rekke kunder fra Midt-Norge til Finnmarkskysten. I tillegg leverer selskapet alt innen arbeidsdykking til kraftselskaper, havneutbyggere og rederier.