Illustrasjonsfoto.

Halvparten av befolkningen kjøpte fersk laks i 2015

Over halvparten av all sjømat handles for å spise hjemme er fersk. - Laksen dominerer fortsatt i fersk fiskefilet kategorien, skriver Norges Sjømatråd.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Salget av sjømat i butikk øker samtidig som konsumet av sjømat vi spiser hjemme går ned. Årsaken er sammensatt, og skyldes i hovedsak befolkningsendring og at vi kjøper mindre av det vi ikke spiser, slik som skinn og bein.

- I 2015 handlet hver nordmann totalt 17,72 kilo sjømat for å spise hjemme. Det er en liten nedgang på en prosent fra året før. Nedgangen skyldes i hovedsak en trend vi har sett over flere år hvor porsjonspakninger og renskåret filet gjør at vi tar med oss mer ren fisk og mindre skinn og bein hjem. Ser vi bare på fisk, uten å ta med skalldyr, så handler vi for to prosent mer enn i fjor. Den største veksten i hjemmekonsumet av sjømat ser vi innen fersk fiskefilet, sier Sara Møllebakken i Norges sjømatråd.

Alle spiser sjømat

Nordmenn handlet sjømat for 8,1 milliarder kroner i fjor, og 97 prosent av befolkningen la sjømat i handlekurven. Hver husstand handlet i snitt sjømat 55 ganger i løpet av fjoråret. Når vi kjøper sjømat i butikk kjøper vi oftest torsk dernest laks, reker, makrell og sei.

Fersktrenden fra 2014 fortsetter og vi kjøper nå med oss ni prosent mer fersk fisk fra butikken enn tidligere. Over halvparten av fisken vi tar med oss hjem er fersk. Nær en tredjedel av fisken er fryst, en tiendedel er hermetisert og kun fire prosent er røkt.

Innenfor fersksalget har ferdigpakket fiskefilet økt med 36 prosent i 2015. Også filet i løsvekt økte med 26 prosent, mens salget av ferske koteletter og fersk hel fisk går ned.

68 prosent av Norges befolkning kjøpte fersk fiskefilet i 2015. Det er en økning på ni prosent fra året før. Nordmenn handler også fiskefilet oftere enn tidligere.

Laksen dominerer fortsatt i fersk filet kategorien. Halvparten av Norges befolkning har kjøpt fersk laksefilet i løpet av 2015, en økning på 12 prosent. Torsken har for alvor gjort sitt inntog også i fersk filet kategorien og hadde en volumvekst på 41 prosent i 2015. Salget øker også for fersk filet av sei (35 prosent) og fersk filet av ørret (77 prosent).