Håvard Ramsfjell (i midten) skal sammen med Jan-Egil Wagnild (til venstre) og Eivind Furu Høydal i Moen Marin gjøre hverdagen smartere i Aquagen.

mLINK gjør hverdagen smartere for AquaGen

AquaGen valgte mLINK for et smartere vedlikehold på sjølokaliteter og landanlegg. mLINK har allerede gitt høyere oppetid på selskapets fartøyer.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

mLINK er et skybasert system for driftsstyring i havbruk- og fiskerinæringa, utviklet av Moen Marin. Erfaringene med systemet fra sine servicebåter, gjør at AquaGen nå vil ta i bruk mLINK i hele organisasjonen.

– Servicebåtene fra Moen Marin kommer med mLINK-systemet, og gjør det veldig enkelt for oss å ta det i bruk, sier Håvard Ramsfjell, teknisk leder hos AquaGen

AquaGen har vært en viktig utviklingspartner for Moen Marin. Nå inngår de et enda tettere samarbeid om å videreutvikle mLINK som styringssystem for alle sine anlegg på land og på sjø.

Brukervennlighet

– Vi vurderte flere alternativer, men mLINK var rett og slett best. Nå får vi til et system som passer oss godt, og hvor brukerterskelen er lav. Vi har allerede fått på plass systemet som både sikrer at vi har nødvendige deler tilgjengelig, og som også forenkler regnskap og økonomistyring, sier Ramsfjell.

mLINK skal nå systematisere vedlikeholdet også på AquaGens sjølokaliteter.

– Brukervennlighet, brukervennlighet, brukervennlighet, svarer produksjonssjef sjø, Ove Grøtan, på spørsmålet om hvorfor nettopp mLINK.

– Folkene bak mLINK består ikke bare av it-personell, men også folk med høy teknisk og praktisk kompetanse. Det gjør det mye lettere å løse utfordringer sammen med dem som er ute på anleggene, utdyper han.

mLINK gjør en forskjell

Moen Marin har utviklet mLINK til å gjøre en forskjell for samarbeid om tekniske oppgaver i havbruksnæringen.

– Arbeidsoppgaver og rapportering skal enkelt kunne delegeres på tvers av oppdrettsselskap, serviceselskap, leverandører og andre som utfører jobb på anlegg og fasiliteter. mLINK sikrer sporbarhet på aktivitet knyttet til anlegg og styrker kommunikasjonen og effektiviserer arbeidet, sier Jan-Egil Wagnild, ansvarlig for digitalisering i Moen Marin. 

Les mer her