Ute ved lokalitet. TIl venstre Kristoffer Rauø, Licesonic.

Kommersialiserer ultralyd mot lus

Hevder oppdrettere har mer enn halvert lusepåslaget med ultralyd i merdene

Publisert Sist oppdatert

Etter ti år med forskning og utprøving er altså ultralyd klart til bruk mot lakselus. Det er LiceSonic AS i Nærøysund som har utviklet og kommersialisert teknologien i tett samarbeid med nederlandske LG Sonic og lokale havbruksselskaper.

Emilsen Fisk og et annet oppdrettsselskap har allerede tatt teknologien i bruk på flere av sine anlegg.

- Tester viser at påslag av lakselus blir redusert med 60 prosent i de merdene ultralyd blir brukt, skriver de i en pressemelding.

Utstyret har vært uttestet siden 2019.

10 år og 40 millioner

De testet først ultralyd på et halvt anlegg.

- Testene var vellykket og basert på erfaringene anskaffet vi ultralyd til flere anlegg. Dette er absolutt et nytt verktøy i kampen mot lakselusa, forteller Aoife Westgård, leder for fiskehelse og biosikkerhet i Emilsen Fisk i pressemeldingen.

Ifølge Per Johan Rauø i LiceSonic har det tatt 10 år og 40 millioner kroner å utvikle produktet som nå lanseres for hele havbruksbransjen.

Selve innretningen består av ultralydenheter og et styringsskap som enkelt monteres på håndrekka.

– Dette er en forebyggende metode. Teknologien skal brukes på lakselus i et tidlig stadium for best mulig effekt. Ultralyden stopper det videre livsløpet til lakselusa. Når påslaget reduseres med 60 prosent vil oppdretteren ha langt bedre forutsetninger for å lykkes med sine øvrige verktøy i bekjempelsen av lusa, sier Rauø.

Internasjonalt marked

Nederlandske LG Sonic har siden 2012 brukt ultralyd for å holde ferskvannsbassenger rene for alger. Teknologien som i utgangspunktet er forsket fram til bruk mot blågrønnalger, er nå videreutviklet til bruk i laksenæringen.

– Etter mange års uttesting av utstyr og frekvenser er vi nå på fjerde generasjons teknologi. I laboratoriet har vi 100 prosent effekt på denne metoden. Men flere faktorer, som at fisk kaster skygger, gjør at vi foreløpig ikke kommer til overalt i merdene, sier Rauø.

Produktet er allerede klart for det norske markedet, og vil innen kort tid gjøres tilgjengelig for havbruksselskap i flere land.

– Vi er i forhandlinger med leverandører til havbruksnæringen i Island, Færøyene og Storbritannia, og etter det vil vi jobbe mot markedet i Chile, avslutter Rauø.