– Vil veilede i jungelen av sjømat-merking

Marie Christine Monfort har i samarbeid med en fiskeforsker Pascale Baelde skrevet en rapport om sjømatmerking og merkevarebygging for det europeiske markedet. – Vi ønsker å hjelpe produsentene slik at de stiller de riktige spørsmålene, og samtidig gi dem en del av svarene de trenger for å bygge en markedsstrategi og velge riktig verktøy, sier Monfort.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hun omtaler rapporten «Labelling Seafood What a Challenge! Why and How: A Practical Guide – 2nd edition». Rapporten er ifølge Monfort basert på deres lange erfaring som konsulenter i sjømatnæringen, samt operasjonell erfaring med rådgivning til private virksomheter. Noe av hovedformålet er at guiden/rapporten skal gjøre det enklere for alle fagfolk til å beregne både kostnader og nytten av sjømatmerking og merkevarebygging.

- En tenker kanskje at "her er enda en liste over sjømatetiketter". Dette er det ikke. Denne guiden er unik fordi den tar utgangspunkt i virksomhetens synspunkt på deres ønsker knyttet til merking av produktene, sier hun.

Å øke verdien, stimulere salg, skape kjøpe-lojalitet, og oppnåelse av premium pris, påpekes som noen av fordelene rapporten kan bidra til.

- Når det kommer til merking av sjømat er det mange alternativer. Organisk, ASC, MSC, FOS, er eksempler på beskyttede opprinnelsesbetegnelser, man kan også ha kollektiv merkevare, og privat label, sier hun.

Vil bedre forståelsen på merking

Hun viser til at mange av merkings-metodene er tilgjengelige for sjømatprodusenter og handelshus får å tiltrekke profesjonelle kjøpere og sluttbrukere.

- Men hvilken skal en velge? Hvilke konsumenter vil en nå og hva budskap vil en sende ut? Skal man markedsføre seg alene eller som en gruppe? Hva kan en forvente i resultater og hva koster det?, spør Monfort.

- Rapporten tar for seg disse spørsmålene i et europeisk perspektiv. Den vil hjelpe på en praktisk måte for alle de som ønsker å bedre forståelsen rundt merking og hvordan en kan dra nytte av den, sier hun.

Fra et økonomisk synspunkt, påpeker hun at det det er ikke finnes en merking som er bedre enn de andre.

- Det er bare en som er bedre egnet til deg og din særegne situasjon som produsent. Vårt mål er å veilede i jungelen av merking, hjelpe å stille de riktige spørsmålene og få mer dyrebar tid til beslutningsprosesser, forklarer hun.

Det betyr ikke at man skal vurdere resultatene av merking med hensyn til ulike mål og standarder.

- Det trengs ikke sjekke opp om MSC er bra for planeten eller om Label Rouge virkelig smaker bedre. Poenget er at bedriften velger løsninger som best gjenspeile verdier og behov til både produsenter og kunder, sier hun.

- Guiden er rettet mot sjømatdistributører, oppdrettere, selskaper, sjømatpersonell, tradere og prosessorer. Den er utformet for å hjelpe sjefer, kvalitetsansvarlige, direktører og markedssjefer til å forstå hvorfor og hvordan man merker sjømat. De skal spare både tid og penger i sin avgjørelse på dette, konkluderer Monfort.