Aktørene i samarbeidsprosjektet mellom Maritech og Timpex. Foto: Maritech.

Maritech og Timpex samarbeider for å digitalisere sjømatlogistikken

Programvarehusene Maritech og Timpex digitaliserer samhandlingen mellom eksportør, transportør, fortollingsagent og utvikler sjømatportal som gir bedre kontroll på logistikken.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Maritech, softwareløsninger og Timpex , en leverandør av softwareløsninger for transport- og logistikkbransjen, skriver i en pressemelding at selskapene har inngått et samarbeid.

Selskapene skal sammen utvikle en portalløsning for sjømateksport.

- Gjennom portalen kobles aktørene i verdikjeden tettere sammen, og man vil kunne få full kontroll på vareflyten og en vil skape en digital samhandling som øker effektiviteten, skriver de.

Sammen med pilotkundene Coast Seafood, Cermaq Norway, DB Schenker og med støtte fra Innovasjon Norge utvikles løsninger for både eksportør, transportør og fortolling, som forenes i en felles portal, med full oversikt. Maritech og Timpex sine eksisterende softwareløsninger er utgangspunkt for samarbeidet.

- Dette området er en naturlig utvidelse av vårt tjenestetilbud, sier Janne T. Morstøl, CEO i Maritech i meldingen.

- Våre produkter er skreddersydd for trading av sjømat og i tidligere prosjekter har vi muliggjort sporbarhet fra opprinnelse til sluttkunde i B2B-markedet. Med dette prosjektet utvider vi informasjonsflyten for å inkludere logistikkleverandører, noe som muliggjør digital kommunikasjon mellom sjømateksportører, transportører og fortollingsleverandører.

- Dette samarbeidet kobler aktørene i verdikjeden tettere sammen og gir unike muligheter for gjenbruk av data, redusert manuell databehandling og dermed også redusert risiko for feil. Når man i tillegg får samlet alle data på ett sted, og gjort disse tilgjengelig for alle parter - i sanntid, så får man en helt annen oversikt, kontroll og dokumentasjon. Dette er digitalisering i praksis, sier CEO Øystein Søraas i Timpex i pressemeldingen.

Prosjektet er fasedelt over 3 år, men gitt systemene som ligger i bunn, forventer man å ha første prototype klar til test hos pilotkundene allerede til sommeren.