Myklebust verft på Gurskøy i Møre og Romsdal har over 100 års erfaring med skipsbygging og ombygging. Verft-sjef sier de opplever økt aktivitet innen akvakulturmarkedet.

– Vi ser en tydelig økning

Myklebust verft på Gurskøy melder om økt aktivitet inn mot havbruksnæringen. Særlig ombygging og ettermarked har gitt stabilt arbeid så langt i år.

Publisert Sist oppdatert

Verftet på Gurskøyi Møre og Romsdal har i over 100 år levert fartøy til ulike segmenter, og ser nå at oppdrettsnæringen er i vekst igjen etter en periode med markedsuro.

– 2025 har så langt vært et godt år for oss innen akvakultursegmentet, sier CEO Leiv Sindre Muren.

– 2025 har så langt vært et godt år for oss innen akvakultursegmentet, med flere ulike oppdrag. Vi har hatt en jevn aktivitet i ombygging og ettermarkedet spesielt de siste par årene, sier daglig leder Leiv Sindre Muren til Kyst.no.

Etterspørselen tar seg opp

Markedet for brønnbåter, servicefartøy og andre oppdrettsrelaterte skip har vært krevende de siste årene, men utviklingen peker nå oppover. 

– Vi ser en tydelig økning i både aktivitet og etterspørsel, sier Muren.

Per i dag har verftet ingen nybyggkontrakter rettet mot havbruk, men ledelsen holder døren åpen for nye satsinger.

– Vi ser på muligheter i dette segmentet også på nybyggingssiden, understreker Muren.

Solid forankring og vekst

Myklebust verft ble etablert i 1915 og er en hjørnesteinsbedrift på Gurskøy. Ifølge en pressemelding fra september 2025 økte både omsetning og aktivitet i fjor, med 32 gjennomførte oppdrag. 

Ordreboken teller nå fem fartøy – blant annet hydrogenferger til Torghatten Nord og konstruksjonsfartøy til Rem Offshore – som gir arbeidshorisont til sommeren 2027.

– Vi har erfaring med både nybygg, ombygging og reparasjon inn mot havbruksnæringen, og er dermed godt stilt for å kunne ta ulike oppdrag. Vi ser likevel kontinuerlig på muligheter som kan styrke verftets posisjon inn mot akvakultur, avslutter Muren.