Styrker posisjonen internasjonalt – og løfter driften i Q3
Nordic Halibut går inn i høsten med økende etterspørsel, bedre driftsresultat og sterkere fotfeste i premiumsegmentet internasjonalt.
Den nye Q3-rapporten viser at markedet for større og kvalitetskveite vokser – og at selskapet får godt betalt, selv i utfordrende handelsforhold.
Kyst.no omtale selskapets foreløpige Q3-tall 10. oktober. Den fullstendige kvartalsrapporten viser at posisjoneringen i premiumsegmentet gir tydelige utslag. Etterspørselen er sterk både i Europa og Asia, og selskapet melder om betydelig vekst i USA. Til tross for 15 prosent importtoll økte eksportvolumet dit med 47 prosent, og prisene steg justert for valuta.
Bedre drift
Nordic Halibut leverte en tydelig resultatforbedring i tredje kvartal. Selskapet oppnådde:
-
EBITDA på 17,6 millioner kroner
-
slaktevolum på 152 tonn HOG
-
snittvekt på 5,2 kilo HOG
-
salgspris på 170 kroner/kg HOG
Nettoresultatet endte på –2,9 millioner kroner, påvirket av avskrivninger og finanskostnader.
Større fisk gir marginer
Selskapet fortsetter strategien om å slakte større fisk, som gir bedre marginer i premiumkanalene. Snittvekten har økt jevnt og ligger nå på 5,2 kilo, opp fra 4,8 kilo i fjor. De opplyser at større fisk er særlig etterspurt i restaurant- og sushisegmentet, hvor kvalitet og jevnhet gir utslag i pris.
Biomassen i sjø økte med 22 prosent gjennom kvartalet. Den biologiske utviklingen bidro til en fair value-oppgang på 54 millioner kroner.
Les mer om selskapets landbaserte virksomhet her.
Egenkapitalandelen er nå 68 prosent, og selskapet er innenfor alle lånebetingelser.