Nordic Halibut øker både snittvekt og etterspørsel i premiumsegmentet. I Q3 nådde selskapet en gjennomsnittlig slaktevekt på 5,2 kilo.

Styrker posisjonen internasjonalt – og løfter driften i Q3

Nordic Halibut går inn i høsten med økende etterspørsel, bedre driftsresultat og sterkere fotfeste i premiumsegmentet internasjonalt.

Publisert Sist oppdatert

Den nye Q3-rapporten viser at markedet for større og kvalitetskveite vokser – og at selskapet får godt betalt, selv i utfordrende handelsforhold.

Kyst.no omtale selskapets foreløpige Q3-tall 10. oktober. Den fullstendige kvartalsrapporten viser at posisjoneringen i premiumsegmentet gir tydelige utslag. Etterspørselen er sterk både i Europa og Asia, og selskapet melder om betydelig vekst i USA. Til tross for 15 prosent importtoll økte eksportvolumet dit med 47 prosent, og prisene steg justert for valuta.

Bedre drift

Nordic Halibut leverte en tydelig resultatforbedring i tredje kvartal. Selskapet oppnådde:

  • EBITDA på 17,6 millioner kroner

  • slaktevolum på 152 tonn HOG

  • snittvekt på 5,2 kilo HOG

  • salgspris på 170 kroner/kg HOG

Nettoresultatet endte på –2,9 millioner kroner, påvirket av avskrivninger og finanskostnader.

Større fisk gir marginer

Selskapet fortsetter strategien om å slakte større fisk, som gir bedre marginer i premiumkanalene. Snittvekten har økt jevnt og ligger nå på 5,2 kilo, opp fra 4,8 kilo i fjor. De opplyser at større fisk er særlig etterspurt i restaurant- og sushisegmentet, hvor kvalitet og jevnhet gir utslag i pris.

Biomassen i sjø økte med 22 prosent gjennom kvartalet. Den biologiske utviklingen bidro til en fair value-oppgang på 54 millioner kroner.

Les mer om selskapets landbaserte virksomhet her. 

Egenkapitalandelen er nå 68 prosent, og selskapet er innenfor alle lånebetingelser.