Cathrin Rabben, salgssjef hos Ode.

Nytt medlem i Sjømatrådets markedsgruppe for hvitfisk

Cathrin Rabben, salgssjef hos Ode, har nylig blitt valgt inn som representant i Sjømatrådets markedsgruppe for hvitfisk. 

Publisert Sist oppdatert

Markedsgruppene er rådgivende organ til Sjømatrådets styre. Rabben sier at dette er en betydningsfull anerkjennelse både for henne og Ode.

Rabben, som opprinnelig er fra Ellingsøy utenfor Ålesund, er 32 år, har en Bachelorgrad i Shipping Management fra NTNU og fullfører for tiden en Mastergrad i ledelse. For Rabben har det hele veien vært viktig å tydeliggjøre at kvinner må komme seg opp og frem i sjømatbransjen. 

- Det behøves mye for å kombinere en krevende jobb som sales manager i Ode med både småbarn og studier, men med godvilje fra arbeidsgiver og planlegging, disiplin og målbevissthet så får man til alt man vil, sier hun.

Tilgjengeliggjør torsk hele året

Rabben, som opprinnelig er fra Ellingsøy utenfor Ålesund, er 32 år, har en Bachelorgrad i Shipping Management fra NTNU og fullfører for tiden en Mastergrad i ledelse.

Som salgssjef i Ode har Cathrin ansvar for salg av oppdrettstorsk i Europa, USA og Asia. Hun sitter samtidig i ledergruppen i Ode og har vært med i selskapet siden tidlig oppstart. Hun har som ung kvinne gjort lynkarriere i sjømatbransjen og har gjennom sine tre år i selskapet fått mye av ansvaret for å bygge opp Ode-torsken ute i verden. 

- Torskeoppdrett er en fantastisk næring med stort potensial. Det er forventet at torskeoppdrett vil utgjøre en betydelig andel av hvitfiskkategorien i nær fremtid. I 2024 vil det totale produksjonsvolumet for oppdrettet torsk ligge på mellom 25 000 og 30 000 tonn, og fersk torsk vil være tilgjengelig hver eneste uke hele året, fra flere produsenter. Dette understreker behovet for økt fokus, kunnskap og representasjon av torskeoppdrett i arbeidet som gjøres for å bygge ut hvitfiskkategorien i samtlige markeder.

Rabben påpeker at hun har en sterk motivasjon for å fremme hvitfiskkategorien på tvers av markeder, og at selskapets mål er å bygge opp oppdrettstorsken som det neste store eksporteventyret.

- Sammen med andre hvitfiskaktører skal vi sørge for at konsumenter globalt kan velge fersk torsk i alle varianter -hele året. Dette er vi på god vei til å gjøre, sier Rabben. 

Med Cathrin Rabben i Sjømatrådets markedsgruppe for hvitfisk, forankrer Ode sin posisjon innen hvitfisk ytterligere. For Cathrin sin del gleder hun seg til å bidra i arbeidet med å bygge ut hvitfiskkategorien til å hele året være like stor som laksen – minst.