Vannbasseng er en av produktene til NWP. Foto: Norwegian Weather Protection.

NWP utvider etter rekordår

NWP melder om nytt rekordår, ny mann på eiersiden, og ytterligere satsing på innovasjon.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Selskapet skriver at det er liv laga i Norge med norsk kvalitetsproduksjon og kunnskap er sentrale verdier for NWP sine eiere. Med produkter som bla luseskjørt, ferskvannsbasseng og Midt Norsk Ringen kan selskapet vise til en solid økning som leverandør til havbruksnæringen.

I 2016 økte omsetningen fra 38 millioner til 87 millioner, og allerede nå er den rekorden slått for 2017, som blir et nytt godt år. Selskapet har de 3 siste årene gått fra 17 til 60 ansatte.

Ivar Karsten Johannessen. Foto: NWP.

- En stor suksessfaktor i 2017 har vært et nytt fokus på kundene sin driftsøkonomi. Vi har lansert et eget program der de ikke bare leverer produkter, men samtidig kvalitetssikrer bruken av produkter, lytter og forstår utfordringer lokalt og motiverer kundene til mer effektiv bruk. Noe som er spesielt viktig i kampen mot lakselus og et bedre miljø. Befaring ute på anlegg, filme caser, engasjere, involvere gjennom foredrag og gruppearbeid har gitt svært gode resultater opp mot en mer effektiv drift.

 Kjøper seg inn på eiersiden i NWP

Ivar Karsten Johannessen - tidligere ADM direktør i Framo, kjøper seg nå inn på eiersiden i NWP AS og vil involvere seg sterkt i selskapets drift. Ivar har vært styreleder i NWP AS siden 2008.

- Med NWP sin unike evne til å lytte til markedet og levere konkurransedyktige produkter med norsk produksjon og kunnskap har imponert meg. Her har vi bare sett starten på hva som kommer. Med bla nye innovasjonsprosjekter sammen med ledende aktører på kundesiden er dette en reise jeg har lyst til å være på - og bidra der jeg kan, sier Ivar K. Johannessen i meldingen.

Nytt innovasjonsselskap og nyansettelser

NWP har i tillegg valgt å satse kraftig på innovasjon og utvikling av nye produkter. I denne forbindelse har de stiftet NWP Development AS som utelukkende skal drive frem  innovasjonsprosjekter og utvikle nye produkter.

Jan Henning Rysjedal Foto: NWP.

- En av ambisjonene er å aktivt bidra med innovasjon på produkter med fokus på å løse miljøutfordringer og fremme vekstmuligheter for havbruksbransjen. I tillegg skal vi også ha et sterkt fokus på gode løsninger som gir kundene en bedre driftsøkonomi.

Jan Henning Rysjedal er nylig ansatt som leder for utvikling, og Arne Dalland blir daglig leder for selskapet.

Jan Henning kommer fra Schlumberger hvor han arbeidet med utvikling og produksjon av seismisk utstyr. Hans lange erfaring fra produksjon og produktutvikling vil gi NWP en bredere kompetanse innenfor innovasjonsprosjekter, samt sikre effektive og god prosjektfremdrift.