The Naomi Jennifer is designed to handle the bigger and heavier equipment now being used on Scotland's salmon farms.

Nytt hybridfartøy skal løfte tungt

Inverlussa Marine Services har fått levert sitt nyeste tilskudd til flåten – det 25 meter lange servicefartøyet «Naomi Jennifer», designet og bygget i Skottland av Macduff Shipyards.

Publisert Sist oppdatert

Inverlussa Marine Services har fått levert sitt nyeste tilskudd til flåten – det 25 meter lange servicefartøyet «Naomi Jennifer», bygget ved Macduff Shipyards i Skottland. Fartøyet er utviklet for å håndtere stadig større og tyngre utstyr på moderne oppdrettsanlegg.

Ifølge Fishfarmingexpert.com er både miljøhensyn og mannskapsvelferd sentrale elementer i designet av fartøyet, som nå blir Inverlussas 23. i rekken.

Hybrid drift og økt kapasitet

«Naomi Jennifer» er utrustet med IMO Tier 3-godkjente hovedmotorer og et moderne hybridsystem som kan lagre energi for bruk under operasjoner. Løsningen skal redusere drivstofforbruk og utslipp, samt gi en roligere drift ved krevende arbeidsoppgaver.

Hoveddata:

  • Lengde/bredde: 25 x 10,5 meter

  • Dypgang: ca. 2,5 meter

  • Hastighet: ca. 10 knop

  • Tauekraft: ca. 17 tonn

I tillegg er fartøyet rigget for økte kraftbehov, blant annet gjennom to Cat C18 hovedmotorer og en Cat 12-motor for hydraulikksystemene. Strømproduksjonen kommer fra generatorer på 118 og 36 kW, og fartøyet er samtidig utstyrt med en 130 kWh batteripakke for hybrid drift.

Fartøyet har også kraftig manøvreringsutstyr med en 170 kW baugthruster og en 105 kW hekkthruster, noe som skal gi bedre kontroll ved ankerhåndtering og tunge løfteoperasjoner. 

Klargjort for tungt arbeid

Dekksutstyret er dimensjonert for de stadig tyngre installasjonene i oppdrettsnæringen. Ombord finnes blant annet:

  • to store dekkskraner, hvor den største kan løfte 3 tonn ved 21,5 meters rekkevidde

  • en 25-tonns hovedvinsj med 62 tonns bremsekraft

  • en 10-tonns vinsj med 25 tonns bremsekraft

  • en 25-tonns mooring lock på hydraulisk skinne

  • en 40-tonns «shark jaw»-kjettinglås for trygg og effektiv ankerhåndtering

  • tre capstaner på henholdsvis 8 og 5 tonn

Dette skal gi mannskapet bedre kapasitet ved tunge og komplekse operasjoner knyttet til fortøyninger, utstyrsskift og generell drift av oppdrettsanlegg.

Vektlegger komfort og arbeidsmiljø

Fartøyet har fem en-suite lugarer og et innredningsnivå med særlig fokus på støyreduksjon. Inverlussa opplyser at arbeidet om bord skal være både trygt og komfortabelt for mannskapet, som skal operere fartøyet i en turnusordning med to skift på tre personer.

– «Naomi Jennifer» vil styrke vår evne til å støtte kunder i et bredt spekter av operasjoner, samtidig som vi tilbyr et trygt og komfortabelt arbeidsmiljø for våre mannskaper, sier Inverlussas daglige leder Ben Wilson i en pressemelding. 

Viktig for lokale arbeidsplasser

Macduff Shipyards-leder John Watt opplyser at fartøyet er resultatet av et verdifullt, 13 år langt samarbeid mellom verftet og Inverlussa.

– Prosjektene bidrar til sikre arbeidsplasser for våre 220 ansatte og gi opplæring til over 40 lærlinger. «Naomi Jennifer» er et topp moderne servicefartøy som vi er svært stolte av, sier Watt.

Det 25 meter lange servicefartøyet «Naomi Jennifer» er designet og bygget ved Macduff Shipyards i Skottland.
The bridge of the Naomi Jennifer.
The Naomi Jennifer at the wharfside.
The Naomi Jennifer is designed to handle the bigger and heavier equipment now being used on Scotland's salmon farms.
The Aberdeenshire-built Naomi Jennifer is the 23rd vessel in the Inverlussa fleet.
The Naomi Jennifer is equipped with two AK deck cranes, along with 25-tonne and 10-tonne deck winches, a 25-tonne mooring lock, and a 40-tonne shark jaw chain lock.