Ola Kvalheim (t.v.), CEO og gründer i Ode, sammen med selskapets nye kommersielle direktør Anders Tofte Wilhelmsen.

Skal lede Odes kommersielle satsing

Ode har hentet inn Anders Tofte Wilhelmsen for å bygge oppdrettstorskens internasjonale posisjon.

Publisert Sist oppdatert

Ode har ansatt Anders Tofte Wilhelmsen som ny kommersiell direktør. 

I en pressemelding skriver selskapet at han blir en sentral del av Odes videre satsing internasjonalt, med fokus på økt synlighet i markedet, produktutvikling og styrket verdiskaping for oppdrettstorsk.

Wilhelmsen har erfaring fra både sjømat- og forbrukervareindustrien. Han kommer fra rollen som Head of Sustainability and Marketing i Milarex, og har tidligere vært konserndirektør for markedsføring (CMO) i Cermaq. 

Tidligere har han også jobbet med flere store merkevarer som Freia og Jotun, med blant annet fokus på internasjonal merkevarebygging, produktutvikling og markedsstrategi. 

Inn i en ny fase

Ansettelsen markerer et viktig steg i Odes ambisjon om å gjøre oppdrettstorsk til en tydelig, verdifull og global hvitfiskkategori. Selskapet vokser raskt, og forventer å levere mer enn 11 000 tonn til kunder i 2025 – med omsetning opp mot 1 milliard kroner. 

– Vi går nå inn i en ny fase i vår langsiktige vekstreise. Anders skal lede arbeidet med å utvikle nye markeder og produkter, bygge sterke kunde­relasjoner og sikre at vi har en kommersiell plattform som tåler vekst over tid, sier Ola Kvalheim, CEO og gründer i Ode. 

Nye markeder og produkter

Wilhelmsen får ansvar for å styrke salgsorganisasjonen, åpne nye markeder og videreutvikle distribusjonsplattformen til Ode. En viktig del av jobben blir også å løfte selskapets evne til å levere videreforedlede produkter, som pre-rigor filet, samt utvikling av merkevare, emballasje og produkt – marked-tilpasning. 

– Dette handler ikke bare om å selge fisk, det handler om å bygge en helt ny kategori, sier Kvalheim. 

– Anders har den erfaringen og driven vi trenger for å få det til.