Petter Johan Huknes er salgssjef Nord-Norge i Benchmark Genetics Norway

Petter Johan kjører mil etter mil med millioner av rognkorn i bagasjen

– Hvis kunden vil ha rogn på tirsdag, pakker vi den på søndag. Det er sjeldent at vi sier «det går ikke». Vi er leveringsdyktige 365 dager i året, og leverer de dagene og ukene som kunden ønsker, sier Petter Johan Hauknes, salgssjef for Benchmark Genetics Nord-Norge.

Publisert Sist oppdatert
Petter pakker rogn i bilen: Dagen starter tidlig i Kobbelv med innlasting av rogn i «rognbilen». Der har den blitt sortert og pakket dagen før, klar for den lange turen sørover til Svaberget.

Klokken er 06:00 og solen har så vidt stått opp. Petter Johan Hauknes har akkurat hentet 2,5 millioner rognkorn fra Benchmark Genetics sitt anlegg i Salten. Som salgssjef for Benchmark Genetics Nord-Norge, er han stadig på veien over Saltfjellet med rognbilen sin.

Rognkornene har blitt kvalitetssjekket før de pakkes ned i 60 esker. Petter Johan gjør seg klar til å kjøre 63 mil sørover til Svaberget Smolt med rognkorn av ypperste kvalitet. Ingenting blir overlatt til tilfeldighetene.

– Jeg står med glede opp klokken 05.30 for å levere rogn til kundene. I dag skal jeg til Elling i Svaberget, og det blir en fin anledning til å snakke sammen, og få vite hvordan rogna vi har levert tidligere presterer. Det er et tillitsforhold, sier Petter Johan. 

Svaberget Smolt har et splitter nytt RAS-anlegg, og er en del av Sinkaberg-Hansen-systemet. Mens Petter Johan er på veien, mottar Svaberget screeningsdokumenter og øvrig dokumentasjon, slik at de kan gjennomføre en effektiv kvalitetssjekk og forberede fôringsplan når de mottar rognen.

Petter Johan Hauknes er en mann med godt humør, som ser frem til å levere dagens parti med rogn til Svaberget

Avdekker viktig informasjon

For å få best mulig resultat, er det viktig å være fysisk til stede. Petter Johan er også interessert i utviklingen på tidligere leverte rognkorn. 

 – Det er først når jeg snakker med en klekkeriansatt at jeg fanger opp små detaljer, som jeg antakelig ikke hadde oppdaget på telefonen med en driftsleder. Det er slik vi lærer og utvikler oss i Benchmark, forklarer Petter Johan.

Når han kommer frem til anlegget, blir rognen desinfisert. Petter Johan tar en ny kvalitetssjekk og tellekontroll for å sikre at kunden får det de har bestilt.

– Vi har full kontroll hele veien. Det ingen ledd på veien som må svikte. Kunden skal ikke bekymre seg over leveringstid, om det har vært temperaturvariasjoner under transport, eller hvem som følger dem opp. Alt må være på stell, sier Petter Johan.

Leveringsdyktig 365 dager i året

Det er viktig å ta en kopp kaffe i lag med gjengen på klekkeriet. Da får Petter anledning til å svare på spørsmål og komme med tips og råd tilknyttet rogninnlegget.

Noe av det kjekkeste Peter Johan vet er å kjøre på kundebesøk og følge med på rognens utvikling.  

– Vi bruker mye tid på det, men det er verdt hver eneste time. Det bidrar til et tillitsforhold som er ganske unikt. Ærlighet, informasjon og samarbeid er det vi lever av. Det løfter produktet vi leverer, forklarer Petter Johan.

En av styrkene til Benchmark er allsidigheten på genetikk, produksjon og kundeoppfølging.

– Hvis kunden vil ha rogn på tirsdag, pakker vi den på søndag. Det er sjeldent at vi sier «det går ikke». Benchmark har en leveringsfleksibilitet som ingen andre i bransjen kan vise til. Vi er leveringsdyktige 365 dager i året, og leverer de dagene og ukene som kunden ønsker, sier salgssjefen.  

En helt unik rognbank

Bak hvert eneste rognkorn som leveres er det mange års forskning på genetiske egenskaper.  Et omfattende avlsprogram har selektert foreldre med de beste egenskapene helt siden 70-tallet.

– I dag kan kundene våre velge rogn med helt spesifikke egenskaper tilpasset deres behov og utfordringer. Vi er med på å definere fremtidens produksjon i oppdrettsnæringen. Det gjør det ekstra spennende å jobbe i Benchmark, sier Petter Johan.