Renate Larsen, administrerende direktør i Norges sjømatråd under Sjømatdagene 2018. Foto: Katarina Berthelsen.

- Vil øke norsk sjømatkonsum med 20 % innen 2021

Renate Larsen, som er administrerende direktør i Norges sjømatråd, håper økt oppmerksomhet og kunnskap om næringen, spesielt på østlandet, kan bidra til å øke norsk sjømatkonsum.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ambisjonene til Norges sjømatråd er å øke konsumet blant unge i Norge med 20 % innen 2021. Kanskje et ambisiøst mål, når konsumet for de under 34 år har falt med hele 40 % fra 2012.

- Vi liker å sette oss ambisiøse mål, sier Renate Larsen på slutten av Sjømatdagene 2018.

Hun påpeker at Norge er et stort marked, bare slått av Danmark, Polen og Frankrike på volumsiden, og at det er viktig å ikke glemme vårt eget hjemmemarked.

- Hvis man regner om dette til eksportverdi omsatte vi for 6,4 milliarder i omsetning til Norge i fjor. Da har det totale eksportverdien kommet over 100 milliarder-tallet i 2017, påpeker Larsen.

Vil ha "3 i uken"

Årsaken til at unge spiser mindre fisk i dag, mener Larsen blant annet er at den yngre generasjonen tror det er vanskelig å tilberede, og påpeker at det er på tide at dette gjøres noe med.

- Myndighetene har derfor satt i gang en intensjonsavtale i samarbeid med næringen, for å øke konsumet for unge nordmenn med 20 % innen 2021, opplyser hun.

Prosjektet heter "3 i uken", som er så mange middager som bør ha fisk som hovedingrediens.

- Norge eksporterte 70 arter i fjor, nå er det på tide at vi viser at vi klarer å benytte oss av hele bredden av sjømatspekteret, fastslår Larsen.

Hun mener løsningen på konsum-problemet både kan ligge i å skaffe økt kunnskap, og økt oppmerksomhet for næringen, særlig på det sentrale østlandet.