Visningssenteret på Smøla. Foto: Visningssenteret på Smøla.

Visningssenteret på Smøla skal gi kunnskap og informasjon om havbruksnæringen

Det har i høst vært stor aktivitet på Nekton Havbruk sitt visningssenter for havbruk på Smøla.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Blant annet hadde Sett Sjøbein store deler av sin marin bootcamp på senteret. Engasjerte og nysgjerrige studenter fra hele landet og ulike studieretninger på høyskole og universiteter har i en ukes tid vært på Nordmøre, Kristiansund og Smøla for å lære mer om havbruksnæringen.

Visningssentret på Smøla lagde i samarbeid med sett sjøbein et program som omfattet lære om biologi, utfordringer for næringen, omdømme, og produksjonsmetoder. Søsterselskapene til visningssenteret har både klekkeri og settefiskanlegg, postsmoltproduksjon, avlusningsfartøy, og salgsavdeling. I den sammenheng lager visningssenteret et komplett program for større grupper som inneholder besøk på flere av anleggene inkludert visningssenteret og visningsanlegget for havbruk. Dette gjør at besøkende får være med å se produksjonen fra smolt og postsmolt til slakteklar fisk.

Visningssenter på Smøla. Foto: Visningssenteret på Smøla.

Visningssenteret for havbruk har også inngått et samarbeid med barne- og ungdomsskolen på Smøla. Dette for å lage et pedagogisk program på visningssenteret som alle elever skal igjennom i løpet av barne- og ungdomsskolen. Dette vil gjelde en klasse årlig, men alle skal innom i løpet av læretiden på den nye barne- og ungdomsskolen. Det var en engasjert gjeng som var ute på anlegget tross flere hagelbyger. Klassen fikk også med seg laks fra Pure Norwegian Seafood og krabbe fra Kongshaug Krabbe til å tilberede dagen etter på kjøkkenet.

Christian Wikan ved Visningssenteret for havbruk skriver i en pressemelding at han håper og tror elevene fanget både interesse og fikk en opplevelse.

- Det er viktig å vise frem hvordan vi driver en bærekraftig og miljøvennlig produksjon av sunn mat til verdens befolkning i norsk lakseoppdrett. Samtidig må elevene få teoretisk kunnskap og se produksjonen med egne øyne. Dette for få et grunnlag til å lære ytterligere om norsk lakseoppdrett og gjøre seg opp en egen mening om produksjonen. Det er ikke riktig alle overskrifter, rapporter og nyhetsartikler som har rot i virkeligheten påpeker Wikan i meldingen