Skoleelevene Saga Elin Johanna Wireen (t.v) og Nina Skar (t.h) har besøkt visningssenteret The Salmon, og synes at opplevelsen har vært lærerikt og spennende. Foto: Harrieth Lundberg. Det er flere bilder nederst i artikelen.

Lærerik og spennende opplevelse for skoleelever

Flere visningssentre har undervisningsopplegg for barn i alle aldre. Kyst.no har tatt turen innom The Salmon i Oslo for å følge en skoleklasse som er på besøk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sola skinner på denne maidagen og flere ungsomskoleelever er på vei inn i visningssenteret The Salmon. De strømmer inn i lokalet forbi restauranten og inn i konferanserommet hvor de skal få lære om oppdrettsnæringen og jobbmulighetene som næringen skaper.

Vel inne i lokalet blir klasse 8D fra Midtstuen skole hilst velkommen av Solveig van Nes som leder ungdommene igjennom havet som fremtidens matfat, om teknologi og yrkesmulighetene som lakseindustrien gir.

- Hvem vet noe om oppdrettsnæringen? Har dere noen slektninger som jobber i denne bransjen? spør van Nes de oppmøtte ungdommene.

Det er stille i salen og ikke en eneste hånd kommer i været. Van Nes fortsetter å fortelle om næringen og hvordan den har utviklet seg.

Solveig van Nes formidler engasjert om oppdrettsnæringen for interesserte skoleelever.

Veldig spennende

Når introduksjonen er ferdig blir elevene delt inn i små grupper, og sammen skal de gå rundt i senteret og utforske de interaktive installasjonene.

Et nettbrett med en spesielt utviklet Kahoot-quiz guider elevene gjennom senteret vel vitende om at en premie venter til det laget som gjør det best.  På den måten får elevene testet om de har fått med seg det faglige innholdet.

- Det er veldig spennende fordi dette er noe som vi ikke har gjort før, forteller Saga Elin Johanna Wireen, som er elev på Midtstuen skole.

- Så er det veldig, veldig lærerikt, legger til Nina Skar som er elev ved samme skole.

Gleder seg til laks

Begge forteller videre at de har fått lære en god del om fiskeoppdrett, rogn og mye annet som de ikke viste om fisk.

Så har vi hørt litt på hva andre har sagt om oppdrettsnæringen, som veterinærer, advokater og skippere, forklarer Wireen, som kunne tenke seg å bli fiskeveterinær.

Kontaklærer Johnny Kvaale Bjerk mener at flere skoler burde ta turen innom visningssenteret.

- Det virker som en bra og spennende jobb, sier Skar smilende.

Johnny Kvaale Bjerk, som er kontaktlærer for 8D på Midtsund skole forteller at klassen måtte finne en aktivitet da 10. klassen hadde eksamen denne dagen.

- Så da var vi så heldig å finne denne plassen som har ferdig opplegg og er veldig lærerikt. Det er en viktig del av norsk næringsliv, så det er bra at elevene får informasjon om dette, sier Bjerk til Kyst.no.

Kontaktlæreren er fornøyd og forteller at elevene storkoser seg og at det virker som at de er interessert.

- Det er et flott anlegg som er splitter nytt. Elevene gleder seg til å smake på litt laks etterpå. Dette er absolutt noe som flere skoler burde gjøre, legger han til.

Undervisningsopplegg

The Salmon er et kombinert visningssenter og restaurant. De har et undervisningsopplegg for 8-10 klasse som er utviklet i samarbeid med Solveig van Nes i Marine Prospects, og ungdomsskolelærere. Visningssenterets samarbeidsparter NMBU har bidratt til kvalitetssikring av det pedagogiske innholdet. 

Tematikk: Fra havet som fremtidens matfat, teknologi og bærekraftig, matproduksjon til samfunnsøkonomisk betydning, yrkesmuligheter og laks som mat.

Pedagogisk program: Tilpasset den nye lærerplanen og dekker kjerneelementer i flere fag; eksempelvis naturfag, samfunnsfag, mat og helse samt utdanningsvalg.

Faglig ansvarlig: Solveig van Ness som har akademisk bakgrunn innen marinbiologi og akvakulturfag. Hun har også erfaring fra forskning og miljøvern.

Annet: Besøket er gratis og varer i 90 minutter.

Gode spørsmål

Etter at klasse 8D har gått rundt i visningslokalet i en liten time, er det tid for en kort oppsummering og utdeling av premie til gruppen som har fått flest poeng på Kahoot. Solveig van Nes forklarer litt om utfordringene som næringen står overfor, og stiller klassen spørsmål om de er overrasket over noe av det de lærte i dag.

- Viste dere at all oppdrettslaks i Norge vaksineres når de er små, og at det derfor er det produksjonsdyret vi bruker minst antibiotika på? spør van Nes.

Flere engasjerte hender kommer i været, og van Nes svarer elevene tålmodig.

- Dere er en av de klassene som har stilt de beste spørsmålene, sier van Nes til klasse 8D.

Besøkstiden er snart over og gruppen som fikk flest Kahoot-poeng får utdelt en premie som takk for innsatsen. Helt mot slutten kommer det flere små fat med forskjellige typer laks som en kan smake på.

- Dette var godt, sier kontaktlærer Bjerk.

Når elevene er ferdig med å smake på laksen går flere energifylte ben tilbake ut i vårsola.