«Ronja Islander» skal inn på langsiktig kontrakt for Grieg Seafood på sine oppdrettsanlegg i Canada. Foto: Aas Mek. Verksted.

Nylig overleverte «Ronja Islander»​ skal til Canada

«Ronja Islander»​ ble døpt og overlevert til Sølvtrans Wellboat AS lørdag, 7. desember. Nå skal den på oppdrag for Grieg Seafood.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Aas Mek. Verksted leverer sitt nybygg nr. 201, en brønnbåt av typen AAS 1802 ST til rederiet Sølvtrans Wellboat AS.

- Etter levering går nybygget rett til Canada og inn på langsiktig kontrakt for Grieg Seafood på sine oppdretts anlegg i Canada, skriver selskapet i en pressemelding. 

Lastearrangement

«Ronja Islander» er 70 meter bred og 12 meter lang. Fartøyet er arrangert for sortering, smolttransport, avlusing med filter for oppsamling av lus og UV-behandling av alt sirkulasjonsvann. Den er spesielt konstruert for å kunne trykklosse med en trykkhøyde på opptil 15 meter. Dette er arrangert for å kunne trykklosse direkte til slakteri eller mottakstanker på land. 

Lastekapasiteten er på 1800 m3 fordelt på to lasterom med skyveskott og trykk laste- og lossesystem, og arrangert med rederiets spesielle tverrskips sirkulasjonssystem for optimal utnyttelse av tankvolumet og lukket transport.

I tillegg er det montert et dobbelt vakuumpumpeanlegg med 2 x 6000 l tanker.

Fartøyet er laget for lukket transport med CO2 luftere, RSW kjøling, oksygenering m.m. for behandling av vannet i lasterommene i forbindelse med transport av smolt, syk fisk, transport gjennom soner med spesielle restriksjoner o.l. 

Innredning

Det er innredningsfasiliteter for ti personer, fordelt på seks enmannslugarer og to tomannslugarer, alle med dusj og toalett.

Båten er arrangert med stor og romslig messe og salong, bysse, kjøl- og fryserom, vaskerom, garderobe, kaffebar, trimrom, laboratorium m.m. Styrehuset er arrangert med tre operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåking av alle system, fjernstyring av all last og fiskehåndtering m.m. 

Eget system er montert for separering av sjøvann og ferskvann ved lasting og lossing i forbindelse med avlusing med ferskvannsbading og gjenbruk av ferskvannet, og bruk av over- og undertrykks lasting uten bruk av vakuum pumpe.

Hoveddata:

  • Navn: «Ronja Islander» 
  • Verft: Aas Mek. Verksted
  • Rederi: Sølvtrans Wellboat AS
  • Byggenummer: 201
  • Lengde: 69,86 m
  • Bredde: 12,00 m
  • Lasteromskapasitet: 1800 m3
  • Servicefart: 13 knop
  • Hovedmotor: Yanmar 6EY26W på 1920 kW ved 750 rpm
  • Hjelpemotorer: Nogva Motorfabrikk AS
  • Gir og propellutstyr: - Brunvoll Volda AS
  • Pumper: PG Flow Solutions AS, Nesbru; Allweiler AS
  • Ankervinsj: AS:SCAN, DK- 6960 Hvide Sande
  • Dekkskraner: Bergen Hydraulic AS

Utstyr

For håndtering av lasteslanger og assistanse på merdene, er det montert fire Palfinger kraner på dekk. To på 26 t/m og to på 24 t/m for nothåndtering. Det er i tillegg montert kapstanere, trommelvinsjer for assistanse ved merdene, ankervinsjer og fortøyningsvinsjer. 

For telling og kontroll av biomasse ved lasting og lossing, er det montert Aqua Scan og Vaki fisketellere, samt Vaki smolttellere og tørrteller på sorteringsmaskin.

I maskinrommet er det montert en hovedmotor type Yanmar 6EY26W på 1920 kW ved 750 rpm, som er tilkoplet et Brunvoll Volda gear og propellanlegg.

Strømproduksjon besørges av to stk Nogva Cummins QSK50-DM1, hver på 1628 kW v/1800 rpm, samt et havneaggregat type Nogva Scania type DI 13 75 M på 323 kW.

Alle motorer er utstyrt med IMO-Tier III NOx eksosrenseanlegg som gir sterkt redusert utslipp til luft. 

For best mulig manøvrering er det montert sidepropell forut og akter på 450 kW og 300 kW av type Brunvoll Volda.