Cermaq lanserte mandag denne uken sin nye logo og merkevare. Illustrasjon: Cermaq
Cermaq lanserte mandag denne uken sin nye logo og merkevare. Illustrasjon: Cermaq

Mulig merkevareblemme for Cermaq

Denne uken lanserte Cermaq sin nye logo og merkevare i Boston, men denne eksisterer allerede i norsk havbruksnæring.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

På "Seafood Expo North America" som er en av verdens største sjømatmesser, lanserte konsernet det de selv omtaler som en splitter ny merkevareplattform med en helt ny logo med en helt karakteristisk design på Q-en i ordet Cermaq. Designet er gjort av byrået Neue Design.

- Nå skal de rundt 4000 ansatte samles rundt en ny visuell profil og identitet, melder selskapet gjennom Kampanje.no.

Men den splitter nye Q-en til Cermaq er veldig lik havbruksleverandøren "Aquality" sin Q i deres logo.

Tor Espen Skoglund fra Aquality på Aqkva Stord i starten av året. Her kan man se 'Q-en', en uke før Cermaq søkte patent på den som er nærmest identisk.
Tor Espen Skoglund fra Aquality på Aqkva Stord i starten av året. Her kan man se "Q-en", en uke før Cermaq søkte patent på den som er nærmest identisk.

- Jeg er smertelig klar over at de har lansert en lignende logo som oss. Den er nærmest identisk, forteller daglig leder av Aquality Tor Espen Skoglund, som i fjor måtte endre navn på selskapet som da het «Aqua Circle», grunnet en konflikt med et tidligere registrert varemerke, til kyst.no.

Skoglund forteller at de nettopp grunnet den tidligere mekrevarestriden, hyret et grafisk designbyrå for å lage logo og søkte om varemerkeregistrering hos Patentstyret av både «Q» og selskapsnavn. Dette gjorde de i desember 2016, noe et søk i Patentstyrets register bekrefter. Registeret bekrefter også at Cermaq søkte varemerkeregistrering av deres "Q" først 26. januar i år (se bilder nederst i saken).

Etter at Skoglund oppdaget Cermaqs logo kontaktet han patentstyret, som opplyste at de regnet at behandlingstiden på deres søknad ville ta tre til seks måneder.

- De sa også at dersom det var fare for konflikt og varemerket ble brukt innen samme bransje og klasser, ville normalt den som har søkt først få det gjennom og den andre avslag, sier Skoglund til kyst.no.

Les også: Cermaq kan muligens ikke bruke sin logo i Norge

Hva som er gangen i saken fremover vet han ikke.

-  Vi har brukt mye tid og penger på vår nye profil og er veldig stolt av resultatet.  Jeg finner det svært merkelig at ikke selskapet som har utviklet ny profil for Cermaq har fått med seg at logoen de har «designet» eksisterer fra før, poengterer han.

Kyst.no har prøvet å få kommentarer fra Cermaq og Neue Design, men har så langt ikke lykkes.

Skjermdumper fra Patentstyret: