Mats Nygaard Johnsen i NSK Ship Design under AquaNext-konferansen i Stavanger. Han forteller at de ikke ønsker å sutre, men understreker at det er en krevende situasjon for leverandørindustrien.
Mats Nygaard Johnsen i NSK Ship Design under AquaNext-konferansen i Stavanger. Han forteller at de ikke ønsker å sutre, men understreker at det er en krevende situasjon for leverandørindustrien.

- Sånn kan vi ikke fortsette med offshore havbruk

Økt skattetrykk i havbruksnæringen gjør at leverandørindustrien står i en mer krevende situasjon enn tidligere. NSK Ship Design er involvert i flere av konseptene som har fått en bråstopp.

Publisert Sist oppdatert

Mats Nygaard Johnsen i NSK Ship Design var en av foredragsholderne under siste dag av AquaNext-konferansen i Stavanger.

Han kunne fortelle at selskapet har vært involvert i 35 utviklingstillatelser, 31 som designer og fire som rådgiver. Selskapet er med det involvert i ca. 30 prosent av alle tillatelsene som er gitt under denne ordningen (ca. 120).

Noen av prosjektene de har vært involvert i er Havfarm 1, Havfarm 2, FjordMax og konseptet Hydra. Johnsen understreker at ordningen med utviklingstillatelser har gitt næringen innovasjon. Han mener en av deres suksesskriterier er å være en del av en nordnorsk, lønnsom havbruksnæring.

Bli abonnent hos Kyst.no

For å få tilgang til dette innholdet trenger du et abonnement med Kyst.no Pluss-saker inkludert.

Bli abonnent og les denne og mange andre pluss-saker.

Kyst.no Pluss Personlig

Du får: Kyst.no Pluss-saker

199,-

per måned

KJØP

Kyst.no Pluss Årlig

Du får: Kyst.no Pluss-saker

2189,-

per år

KJØP

Kyst.no Pluss bedrift

Administrer flere abonnement på ett sted og betal med faktura.

2189,-

per år

KJØP