Det hybride slaktefartøyet «Norwegian Gannet» ble sjøsatt sist uke på Balenciaga verftet i Spania. Slakteskipet har Wärtsilä design, og settes i drift for HavLine gruppen til høsten. Foto: Balenciaga og Hav Line Gruppen.

600 vil jobbe på verdens første slaktebåt

Seks av 100 har fått jobb på slaktebåten «Norwegian Gannet», som nylig ble sjøsatt i Spania. Se eksklusiv dronevideo av sjøsettingen i saken. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Carl-Erik Arnesen, administrerende direktør i Hav Line sier til Kyst.no at de er midt i en ansettelsesprosess, og har fått over 600 søkere på de utlyste stillingene. 

- Båten skal ikke begynne å operere før ut på høsten, og vi har derfor litt tid på oss til å få på plass de beste folkene. Hittil er ansatt seks stykker, alle fra Vestlandet, sier Arnesen til Kyst.no.

Carl Erik Arnesen, administrerende direktør i Hav Line. Foto: Therese Soltveit.

Slaktebåten kan ha et mannskap på 100 stykk og ett skift er bestående av personell på 45 stykker. De ansatte om bord er vedtatt skal være norske. I tillegg vil selskapet ha noen ansatte på land i Danmark og i Norge. 

- I havbruksnæringen er det ingen tvil om at den beste kompetansen er norsk, sier Arnesen.

100 tonn laks i timen

Fartøyet skiller seg ut som første i sitt slag, hvor bløgging og sløying skjer om bord på båten. Dette gjør at fisken kan komme dobbelt så raskt ut i markedene som ved vanlig slaktemetode, hvor fisken etterpå fraktes ved lastebil.

Norwegian Gannet: 

  • 94 meter lang og 18 meter bred.
  • Fartøyet veier 4000 tonn og har syv dekk.
  • Den har 14 sløyemaskiner som kan sløye 25 fisk i minuttet.
  • Kan pumpe 100 tonn fisk i timen.
  • Den er utstyrt med ti RSV-tanker.
  • Marsjfart er 18 knop.

Båten skal frakte laks direkte fra merdene i Norge, til Hirtshals i Danmark, hvor den skal pakkes og sendes ut i markedene.

Arnesen opplyser at fisken kommer om bord med en SeaQuest-pumpe som har stor kapasitet og håndterer fisken på en skånsom måte. Båten er også utstyrt med de nye Baader 144 maskinene, og kan sløye 100 tonn laks i timen. Etter slakt blir fisken kjølt ned til under null grader i RSV-tanker.

- Dette gir en bedre kvalitet, lenger holdbarhet og krever mindre is i kassene, påpeker han. 

Båten skal starte med å operere fra Stadt og sydover, og selskapet vil i første omgang teste båten på fisk fra dette området. Arnesen sier til Kyst.no at de har kontrakt på et visst volum, men er selvfølgelig interessert i flere kunder.

- Forventningene i markedet er stort, men vi må vel bevise hva vi kan levere før vi får flere kunder. 

86 laksetrailere av veien

Arnesen tror ikke «Norwegian Gannet» representerer noen trussel til brønnbåtnæringen, men vil være et supplement.

- Store deler av brønnbåtenes kapasitet går med til å transportere smolt, samt til avlusingsoperasjoner. Samtidig blir det vanskeligere å få lov å sette fisk i ventemerder, og brønnbåtene må landlevere i større grad. Dette krever mer kapasitet. Vårt fartøy vil være et supplement som vil kunne løse en rekke av oppdretternes utfordringer fremover.

Arnesen tror derimot transportnæringen vil se på slaktebåten som en trussel.

- En fullastet «Norwegian Gannet» kan få inntil 86 trailere vekk fra veien, noe som gir en god miljøgevinst og får last vekk fra smale kystveier.

Hav Line har tidligere opplyst at båten skulle være i operativ 1.august i år, men nå er dette utsatt til september.

Sjøsetting i Spania

Slaktebåten har fått navnet «Norwegian Gannet» oppkalt etter sjøfuglen havsule (gannet), som Arnesen personlig mener er den «tøffeste» sjøfuglen som finnes.

I en pressemelding sier Arnesen at det var en historisk dag på skipsverftet Balenciaga da slaktebåten ble sjøsatt og døpt 16. mai i den byen Zumaia i bunnen av Biscayabukten i Nord-Spania.

- Etter nesten 20 måneder har båten «Norwegian Gannet» vokst ut av slippen og skulle sjøsettes. Båten ble sjøsatt klokken 18:00, da tidevannet sto høyest, og i Spania ble sjøsetting viet stor oppmerksomhet.

«Norwegian Gannet» er bygg nummer 409 fra det tradisjonsrike verftet etablert i 1921, og er den største båten verftet har laget hittil. 

Tilstede ved dåpen var eierfamiliene Sekkingstad og Haugland. Seremonien beskrives som høytidelig med representanter for spanske myndigheter, innbudte gjester, over hundre verftsarbeidere samt store deler av befolkningen i Zumaia samlet langs elvebredden.

- Kristin Sandberg hadde fått æren av å være gudmor og døpte båten med champagne før den skled ut i elva Urola, til jubel fra de tilstedeværende, sier Arnesen stolt. 

Etter sjøsettingen holdt han en tale, og her fremhevet han den gode kvaliteten på arbeidet utført av verftet.

- Med sine nesten 100 år fremstår dette verftet som topp moderne og velutstyrt og må være blant de beste i Spania. Vekstedsindustrien i dette området i nord-Spania er et “cluster” med svært avanserte bedrifter som også skipsverftene har glede av, sier han i meldingen.