Brønnbåten «Ro Venture» ble nylig overlevert rederi. Foto: Larsnes Mek. Verksted

Ferdigstilte «Ro Venture» på rekordtid

Brønnbåten «Ro Venture» er ferdigstilt av Larsnes Mekaniske Verksted på rekordtid og overlevert til Rostein AS.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det melder verftet på sin Facebook-side.

«Ro Venture» ble torsdag den 16 juli levert til rederiet. Båten er søsterskip til bygg nr. 65 «Ro Vision», som er nominert til Ship of the Year 2020, og blir med dette den andre hybride brønnbåten i verden.

Begge båtene er utstyrt med batteripakke fra Siemens, tre sett dieselgeneratorer fra Yanmar og har SCR anlegg for NOX-rensing fra Emigreen montert om bord.

- En formidabel innsats

Brønnbåten har ifølge verftet selv blitt utrustet på rekordtid på knappe 4,5 måned.

«Ro Venture» i solnedgang. Foto: Larsnes Mek. Verksted

- Vi leverte Ro Vision i slutten av mars og med tanke på tiden vi har vært inne i med utfordringene rundt Covid-19 situasjonen, har våre egne ansatte og våre underleverandører gjort en formidabel innsats i denne spesielle perioden, der vi har hatt tilnærmet full drift, skriver de på siden.

Båten er den syvende i rekken i serien LFC 2020 fra Skipskompetanse AS i Måløy og de er alle bygget hos Larsnes Mekaniske Verksted.

Hoveddata:

  • Navn: «Ro Venture» 
  • Verft: Larsnes Mek
  • Byggenummer: 66
  • Design: SK 6000 DEH III fra Skipskompetanse
  • Lengde: 84,20 meter
  • Bredde: 15,50 meter
  • Tonnasje: 3623
  • IMO-nummer: 9885544
  • Rederi: Rostein
  • Motor: Yanmar 6EY22ALW.
  • Gear: Finnøy G70F
  • Thrustere: Brunvoll 
  • Nødgenerator: John Deere fra Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: O. Øverland
  • Brannslukningsutstyr: Tyco Fire & Integrated Solutions
  • Elektrisk installasjon: Hareid Group
  • Batteripakke: Siemens

- Vi takker for oppdraget og gratulerer Rostein AS med enda en miljøvennlig nyvinningen i flåten, og ønsker rederi og mannskap lykke til, skriver de avslutningsvis.

Utstyr: 

Hovedgeneratorene er levert av Yanmar og er av typen 6EY22ALW. Finnøy Gear & Propeller har levert reduksjonsgir av typen G70F. Brunvoll har stått for leveranse av thrustere av typen FU63, mens Nogva Motorfabrikk står for leveansen av en John Deere nødgenerator. 

Bergen Hydraulic har levert kraner til fartøyet av typen Palfinger, og øvrig hydraulisk utstyr. R&M Ship Interior har levert innredningen om bord. Platemøbler er levert av Rovde Møbel & Design. Allweiler har stått for leveransen av pumpene om bord. Rørinstallasjoner er gjort av Pipe Systems Engineering.