Kari Holm Hejna, Partner, leder finansiell kommunikasjon og styreleder i First House er fornøyd med ansettelsen. Foto: First House

First House satser på havbruksnæringen

First House ansetter tidligere sjømatanalytiker Lage Bohren og håper samtidig å styrke selskapet innenfor havbruksnæringen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

First House styrker IR/finansteamet og gleder seg til at ex sjømatanalytiker Lage Bohren kommer ombord 11. juni. 

Kari Holm Hejna, styreleder i First House forteller til Kyst.no om ansettelsen.

- Lage har en god kombinasjon av aksjeanalyse og finansjournalistikk. Samtidig er sjømat en stor og viktig sektor på Oslo Børs, og det er både riktig og viktig for oss å styrke kompetansen på dette området for å være gode rådgivere. Vi har allerede flinke folk innenfor området, både på politikk og rammebetingelser, og på det industrielle og finansielle vil Lage styrke teamet ytterligere, særlig på områder som kapitalmarkedet er opptatt av. 

Tidligere sjømatanalytiker, Lage Bohren skal hjelpe First House sin styrking innenfor havbruksnæringen. Foto: Privat.

Vil nå ut til flere 

Hejna sier til Kyst.no at de ønsker å bli større innenfor havbruksnæringen.

- Vi har alltid hatt sjømat- og havbruksaktører på  kundelisten, og med Lage ombord håper vi å kunne være en attraktiv samarbeidspartner for enda flere sjømatselskaper.

Hun påpeker at det kan være behov for rådgivning i bransjen.

- Sjømatnæringen er stor og viktig for norsk økonomi. Den sysselsetter mange og skaper store verdier, og vil nok til enhver tid ha både politiske, strategiske og operasjonelle utfordringer som skaper behov for rådgivningstjenester, både innenfor kommunikasjon og på andre områder. 

Forståelse for markedet

Hejna forteller videre at det er stort behov for rådgivere som kan hjelpe utenlandske selskaper å skjønne seg på det norske markedet.

- Finansielle transaksjoner er også et viktig forretningsområde for oss, og her hender det jo også at sjømatsektoren har behov for sånne som oss. Utenlandske selskaper som noteres på Oslo Børs og får norske investorer er ett eksempel, der selskapene gjerne har behov for å kunne yte service til aktørene i det norske markedet, og ikke minst ha en lyttepost med øret til bakken her i landet. Der kan vi være ressursen som kjenner det norske kapitalmarkedet, har kontakt med det norske investormiljøet, og som ikke minst klarer å tolke og oversette de kulturelle forskjellene.

- Vi ser ofte at det kan være store forskjeller i måten å opptre på og kommunisere på i  Norge kontra det utenlandske selskapets hjemland. Da må vi inn og rydde unna misforståelser.

Kulturforskjeller

Hun påpeker at det også kan være utfordringer knyttet til kulturforskjeller.

- Vi kan være en rådgiver som skjønner det norske markedet, som har kontakt med det norske investormiljøet, og som ikke minst klarer å oversette det kulturelle. Rett og slett forklare hvorfor ting sies og oppfattes sånn som det gjør her i landet. Det er ganske store kulturforskjeller ofte.

Hejna sier at ikke alle er like enkel å kommersialisere.

- Det er ikke alltid man klarer å få flinke fagpersoner til å fungere like godt i en kommersiell rolle, men Lage har en profil som vil gjøre ham til en attraktiv konsulent. Vi er veldig glade for å ha fått tak i en som er så god på havbrukssektoren og som samtidig styrker oss på analyse, finansmarked og næringslivsjournalistikk.