Gå til innhold
Annonse

Gigantix flåte på vei fra Bergen til Bodø - se bildegalleri av flåten

Den nye fôrflåten la fra kai i Bergen på mandag, og skal etter planen ankomme Gifas utenfor Bodø til helgen.
Den nye fôrflåten la fra kai i Bergen på mandag, og skal etter planen ankomme Gifas utenfor Bodø til helgen.

Mandag kastet betongflåten Gigantix loss fra Stamsneset i Bergen. Endur Sjøsterk har bygget sin til nå største flåte. Til helgen skal den være på plass hos Gifas.

Annonse

Det går som det suser i tørrdokken til Endur Sjøsterk på Stamneset. Lander du på Flesland fra nord ser du dokken nede på babord side rett før flyet tar bakken. Hadde du landet i dag hadde du sett at det ligger to råbygg av betong der. De skal bli til to fôrflåter som skal leveres til Lerøy-systemet til sommeren.

  • Se bildegalleri nederst i saken

- Vi merker en økt interesse for betongflåter. Etter at Endur kjøpte Sjøsterk for to år siden har omsetningen nesten tredoblet seg i 2019, forteller daglig leder i Endur Sjøsterk, Øyvind Risnes.

Endúr Sjøsterk

  • Endúr Sjøsterk AS er et heleid datterselskap av børsnoterte Endúr ASA som er et vestlandsbasert industrikonsern med klare ambisjoner om å vokse videre innenfor de tre markedsområdene akvakultur, maritim service og energi.
  • Omsetning i 2019 på 136 millioner, EBIT på ca 14 millioner og en ordrereserve på 41 millioner
  • Holder til på Stamneset i Bergen, der man disponerer egen tørrdokk.
  • Bygger for tiden to nøkkelferdige fôrflåter til henholdsvis Lerøy Vest og Sjøtroll Havbruk. Begge flåtene vil ha en kapasitet på 500 tonn fôr, og skal leveres sommeren 2020.

Han forteller om en økt interesse for betongflåter i havbruksnæringen.

- Det er spesielt to viktige grunner til det. For det første ønsker kundene seg stor fleksibilitet i forhold til fremtidig utnyttelse av rom og hvilke typer utstyr de vil sette i flåten. En betongflåte kan ha mye større rom kontra en stålflåte. Dessuten gir betongflåter lavere drift og vedlikeholdskostnader, sier han.

Ifølge Risnes kan en betongflåte ligge i sjøen i 50 år, uten at den trenger å taues til dokk for bunnsmøring eller annet utvendig vedlikehold.

At betongflåtene er mer stabile i værharde kyststrøk kombinert med at flere og flere trekker lokalitetene lengre ut i eksponerte områder, bidrar også når det kommer til betongflåtens popularitet.

- Vi opplever derfor utsiktene som gode fremover. Vi har i løpet av de siste 12 månedene levert 6 nøkkelferdige fõrflåter, og også fått mange nye selskap på kundelisten fra hele landet. Både Grieg Seafood, Salmar og Nordlaks har de siste årene fått flåter bygget på Stamneset. Som nevnt ligger det to flåter fra Lerøy i dokken akkurat nå, og på mandag leverte de bygg nr 95, som er deres hittil største flåte, til Gifas som holder til i Bodø-regionen.

Store dimensjoner

- Flåten har en samlet vekt på 1400 tonn, og har en lastekapasitet på 700 tonn. 600 av dette er tiltenkt fôr, mens 100 tonn er til ensilasje. Det forteller Frode Johansson, som har vært prosjektleder for nybygget.

Ettersom Gifas jo er en forskningsorganisasjon, er flåten i tillegg utstyrt med et eget sekkelager for mindre batcher av ulike fôrtyper.

I tillegg til å være en fôrflåte er den også en bo- og oppholdsflåte.

- Den er tiltenkt å kunne huse to personer i kontinuerlig opphold, gjerne i ti dager i slengen, mens det er mulighet for at opptil seks personer overnatter.

Bo- og oppholdsdekket er på 150 kvm, omtrent som en liten enebolig. Hele flåten måler for øvrig 17x 34 meter, altså vel et halvt mål.

Fôringssystemet, som på Gifas-flåten er levert av AKVA group, er basert på trykkluft.

- Men de fleste flåtene vi leverer nå er også tilrettelagt for vannfôring. Vi ser at det kan komme et skifte mot denne formen i årene som kommer, sier Johansson.

Vestlandsprodukt

Kontrakten på flåten ble inngått med Gifas for ca 15 måneder siden. Byggingen begynte på forsommeren i fjor, så når den nå leveres har det vært en aktiv byggeperiode på 10 måneder.

Betongkonstruksjonen støpes i tørrdokken som er sprengt i fjell på Stamneset. Men også det meste av de andre komponentene er levert relativt lokalt.

- Dette er et Vestlandsprodukt. Overbygget er laget på Stord, kranleverandøren er i Bergen og tankene er fra Radøy. Det er mange Vestlandskommuner på leverandørlisten, sier Johansson.

At så mye er levert lokalt er noe kundene setter pris på.

- Vi har fått mange gode tilbakemeldinger på akkurat det. Det betyr nemlig at det meste kan følges opp fra en plass. Å benytte norske leverandører er ikke alltid det billigste, men det tar man igjen i kvalitet, understreker han.

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse