Gå til innhold
Annonse
Illustrasjonsbildet viser en fartøygruppe som egner seg godt til elektrisk fremndrift. Dette er farøy bygget av FMV for KB maritime josdal. Foto: FMV
Illustrasjonsbildet viser en fartøygruppe som egner seg godt til elektrisk fremndrift. Dette er farøy bygget av FMV for KB maritime josdal. Foto: FMV

Batteristøtte vil komme mer og mer i bruk som fremdriftssystemer for fartøy i laksenæringen. Flåten står foran et grønt skifte.

Annonse

Skal vi tro direktør for forretningsutvikling i ABB, Jorulf Nergård kommer det stadig flere prosjekter som handler om batteristøttet fremdrift.

- På større fartøy er det med dagens teknologi ikke mulig å erstatte motorer som drives av fossilt brensel med elektrisk fremdriftssystem. På mindre, kystnære fartøy er dette mulig, sier Nergård til kyst.no.

Interessant fartøygruppe

- Det er svært interessant å se på de mindre fartøyene, de som opererer innenfor lokale områder. Her vil det være fullt mulig å erstatte dieselmotorer med elektriske fremdriftssystemer, sier Jorulf Nergård.

Direktør for forretningsutvikling i ABB, Jorulf Nergård. Foto: ABB.
Direktør for forretningsutvikling i ABB, Jorulf Nergård. Foto: ABB.

ABB er en av medlemsbedriftene i det offentlige initierte prosjektet Grønn kystfart. Her er 30 selskaper med, både private, offentlige, næringsorganisasjoner, og myndigheter er med. I dette prosjektet er det valgt 5 pilotområder der sparing av energi er hovedtema.

Insentiver

ABB får batteripakkene levert av batteriprodusenter, men sørger selv for å sette sammen alle komponentene til et komplett fremdriftssystem. Dette gjelder styringssystemer, generatorer, og andre komponenter som inngår i de ulike systemene. Avhengig av hvor stor del av fremdriftsenergien som skal komme fra elektrisk, eller diesel, vil systemene bli skreddersydd i forhold til behovet.

Jorulf Nergård er optimistisk med hensyn til viljen og interessen for det grønne skiftet i havbruksnæringen.

- Vi er i gang og det vises handlekraft. Vi har gode støtteordninger, blant annet støtte fra Enova og NOx-fondet, forteller Jorulf Nergård.

Han viser blant annet til Vegvesenet som stiller krav til lavutslipp-ferger til de som skal tildeles kontrakter for fergedrift.

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse