Bilde: Illustrasjon BowVision.

Havyard vinner kontrakt i nytt segment

Havyard Design & Solution skal levere design til to lasteskip for Royal Arctic Line A/S.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Skipene skal frakte temperatur-regulerte kontainere samt stykkgods og blir en viktig del av infrastrukturen på Grønland.  Denne kontrakten er starten for ett nytt og spennende segment for Havyard Design & Solutions, skriver selskapet i en pressemelding. 

Fruktbart samarbeid

Royal Arctic Line A/S håndterer all sjøfrakt til og fra de 13 største havene på Grønland. Den grønlandske regjering har gitt Royal Arctic Line en eksklusiv konsesjon for all sjøfrakt til Grønland, som sikrer forsyninger til hele landet. Med en slik konsesjon følger en rekke forpliktelser med hensyn til hyppighet, kapasitet og forsyninger til alle byene både på Vest- og Østkysten. 

Disse to skipene skal operere på Nordvest Grønland, og det setter store krav til designet på skipene, som skal gå i ett tøft klima, inn og ut av havner med grunt vann, krav til isklasse og de skal tilfredsstille polarkode. Havyard 974 er utviklet i tett samarbeid med rederiet for å møte disse kravene.

- Samarbeidet med Royal Actic Line A/S har vært svært fruktbart og jeg ser ikke bort fra at det vil komme flere muligheter for Havyard innenfor dette segmentet, sier salgsdirektør Gisle Vinjevoll Thrane.

 Zamakona Yards i Spania skal bygge skipene, med levering i 2020.

Avløser dagens skip

Skipene skal avløse dagens skip «Pajuttaat» og «Vestlandia», som ble bygget i 1979 og 1983.

Dette er en viktig milepel for Royal Arctic Lines strategi å fornye utdaterte skip. - De nye skipene får også mye større kapasitet enn de gamle, sier avdelingsleder, Fleet Management Anders Bay Larsen.

Fakta om båten:

Lasteskipet har 4 lasterom og alle har forskjellige temperatur soner. Alt fra frysing ned til -27°C opp til kjøling på +4°C, og standard avdelinger.

Lengde: 67

Totalt Lastekapasitet: 60 kontainere eller 500 paller