Iselin Bogstrand i Norges Sjømatråd. Foto Linn Therese Hosteland.

- Helsefordelene med sjømat er underkommunisert

Youngfish2017: Iselin Bogstrand fra Norges Sjømatråd mener næringsinnholdet og helsefordelene sjømat bringer med seg er underkommunisert. - Her har vi en jobb å gjøre, slo hun fast.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hun viste til at man fra 2010-2015 har sett en nedgang i sjømatkonsumet, og at man i Norge bare spiste drøye 17 kilo fisk årlig i 2015.

- Verre er at vi spiser langt mer kjøtt. Hele 77 kilo kjøtt i året, sammenlignet med 22 kilo fisk, illustrerte hun.

Og som før er det de eldre som spiser mest sjømat.

- Det som er enda verre er at sjømatkonsumet er såpass dårlig hos barna. Til sammenligning spiser de cirka en sjokoladeplate i uken mot en liten laksefilet og i tillegg over 6o0 gram kjøtt. De burde byttet ut noe av kjøttet med fisk. De er fremtiden vår og fortjener en god helse, sa hun.

Hun påpekte at kjøttindustrien er både stor og har masse midler.

- Sjømatnæringen må stå sammen for å spre budskapet. Det er mange viktige næringsstoffer i sjømat som jod, selen, marine omega 3-fettsyrer og mye annet sunt. Ved å utelukke sjømat vil man gå glipp av mange essensielle viktige næringsstoffer.

Viktig å treffe de unge

Til daglig jobber Bogstrand med Godfisk-kampanjen og hun mener det er viktig å treffe mathjertet til de unge.

- Vi må spre de gode helsemessige fordelene med sjømat. Hovedmålgruppen er småbarnsfamilier som også er de som spiser minst fisk. I 2017 skal vi forsterke driverne helsefordeler og smak. De går hånd i hanske og trenger ikke å gå på bekostning av hverandre.

Hun mener man må unngå å moralisere, men heller fokusere på det positive.

- Vi skal kommunisere helse uten å bruke pekefinger. Vi må fortelle hva vi skal gjøre mer av, istedenfor det vi skal gjøre mindre av. Vi må fremme matglede og det sosiale rundt mat, som jo står ekstremt sterkt. Og vi skal tilpasse sjømaten til det moderne kostholdet, som er viktig for å nå ut til den yngre målgruppen, sa hun.