Gå til innhold
Annonse
Sletta Verft har fått kontrakt på å bygge et nytt servicefartøy for FSV Group. Det skal leveres i 2021. Illustrasjon: Sletta Verft
Sletta Verft har fått kontrakt på å bygge et nytt servicefartøy for FSV Group. Det skal leveres i 2021. Illustrasjon: Sletta Verft

FSV Group og Sletta Verft har inngått kontrakt på bygging av enda et nytt 27 meter langt frakte- og servicefartøy. Fartøyet er en kopi av NB 183 som ble kontrahert i september 2019.
 

Annonse

Fartøyet som er spesielt utviklet for frakte- og slepeoppdrag, service og support i havbruksnæringen, er utviklet av FSV Group og Solstrand Trading. Fartøyet er en kopi av NB183 som skal leveres i oktober 2020. 

Det nye fartøydesignet har lagt stor vekt på økt kapasitet og på å ta i bruk nyvinninger av utstyr, systemer og løsninger for sikre og effektive operasjoner om bord. 

Fra venstre: Endre Brekstad (Teknisk Sjef FSV Group), Per Olav Myrstad (Styreleder FSV Group), Arild Aasmyr (Daglig leder FSV Group), Kåre Sletta (Daglig leder Sletta Verft AS) og Lars Liabø (Styreleder Sletta Verft AS).
Fra venstre: Endre Brekstad (Teknisk Sjef FSV Group), Per Olav Myrstad (Styreleder FSV Group), Arild Aasmyr (Daglig leder FSV Group), Kåre Sletta (Daglig leder Sletta Verft AS) og Lars Liabø (Styreleder Sletta Verft AS).

FSV Group ble etablert i Molde i 2011. Selskapet strategi har mål om en kraftig vekst av flåten som i dag består av 11 spesialfartøy inklusiv en lekter, som driftes og leies ut til ulike operasjoner som sleping, frakt, bistand til installasjon og inspeksjon av oppdrettsanlegg, samt ROV- og subseaoppdrag. Selskapet har i tillegg leid inn servicefartøy fra andre servicebåtrederi for å håndtere en økende oppdragsmengde. 

- FSV har en ambisjon om å være blant de ledende aktørene innen markedet for servicefartøy og spesielt innenfor segmentene med de tyngste arbeidsoppgavene, sier Styreleder i FSV Group, Per Olav Myrstad.  

Søker Enova-støtte

Ifølge daglig leder i FSV Group, Arild Aasmyr, opplever selskapet økt etterspørsel og bygger derfor enda et fartøy som skal håndtere komplekse og krevende oppdrag på en mer trygg og effektiv måte. 

- Jeg tror dette fartøyet i kombinasjon med dyktige ansatte vil bidra til en videre positiv utvikling for selskapet. For å tilfredsstille fremtidige miljøkrav vil vi søke om ENOVA-tilskudd for å få installert diesel-elektrisk fremdriftssystem i kombinasjon med en batteripakke. Dette vil være den største batteripakken installert på et større servicefartøy i havbruksnæringen, sier Aasmyr. 

Andre på få dager

Den nye kontrakten med FSV Group er den andre på bare noen få dager for verftet ved Mjosundet. Mandag denne uken kunne de avsløre at Frøy Akvaressurs har kontrahert en 19,90 meter lang og 10,6 meter bred arbeidsbåt. Det nye fartøyet er designet av Møre Maritime i Kristiansund, og skal utrustes med en diesel-elektrisk løsning og batteripakke. 

Planlagt levering på det nye fartøyet er mai 2021.

Les også:

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse