Salmon Eye skal bli et interaktivt visningssenter i Rosendal, tett på det eksisterende Folgefonnsenteret. Illustrasjon: Kvorning Design & Communication.

Lanserer spektakulære planer for visningssenter

Eide Fjordbruk har fått designet et visningssenter ulikt noe annet som er laget til nå.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Designet er det danske selskapet Kvorning Design & Communication som står for utformingen av det som skal bli et visningsanlegg i Rosendal i Hordaland. Det skal få navnet Salmon Eye.

På sin Facebookside skriver Eide Fjordbruk at de synes det er kult at blant annet den internasjonalt anerkjente arkitekt/design-sida Attractions Management omtaler Eides søknad om visningssenter i Rosendal.

Om Fiskeridirektoratet godkjenner søknaden vil det bli utviklet et aktivt utstillingsområde på 650 kvm innenfor "fiskøye"-designet, der det norske teknologiselskapet Bright Group skal levere brukeropplevelse inni.

«- Eit visningssenter som skil seg frå andre med eit spektakulært design som er særleg eigna for formidling og som vil bidra til faktabasert lærdom om norsk lakseproduksjon. Med på laget er Kvorning Design & Kommunikation og Bright Group, som skal sørga for at besøkjande får ei unik oppleving i eit visningssenter som belyser alle sider ved næringa vår om me får det tildelt. Dette har me tru på!» skriver Eide på Facebooksiden.

De besøkende skal kjøre til senteret med en ferge. De vil få se en interaktiv modell av produksjonsanlegget, en projeksjonsoverflate laget av et nett strukket fra tak til gulv, hvor tusenvis av laks svømmer og et "vindu" midt på gulvet hvor de kan se ned i havet.

Svingete gangveier og trapper tar besøkende opp gjennom strukturen, og på flere steder kan de samhandle med bilder på veggene og med interaktive skjermer.

Salmon Eye er designet for å være tilpasset det nærliggende Folgefonnsenteret.