Bendik S. Søvegjarto, daglig Leder i CageEye med prosjektansvarlige hos Fluctus, Rolf Hatlevik og Raymond Horne. Foto: Fluctus.

- Mange fordeler med å dele data

Fluctus applauderer at flere leverandører nå innser behovet for å åpne for integrasjoner, skriver de i en pressemelding.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Vår lange erfaring og kompetanse er innenfor fôringssystemer og flåter så i tråd med vår visjon medfører det å være åpen for integrasjoner at våre kunder kan velge den beste totalløsningen basert på deres forskjellige behov, sier Harald Lien, daglig leder i Fluctus AS.

Allerede i 2017 inngikk de en samarbeidsavtale med CageEye for integrasjon mellom selskapenes systemer.

- Dette var på en tid hvor vi opplevde at større leverandører valgte å beskytte sine egne produkter og var skeptiske til integrasjoner fra 3. parter, fortsetter Lien.

Deler data med flere

Daglig leder i CageEye, Bendik S. Søvegjarto, setter pris på at Fluctus var et foregangsselskap for deling av data.

- Vi er takknemlig for at Fluctus allerede i 2017 så fordelen av å dele data, slik at det ble mulig å sy sammen fôringsdata med adferds- og miljødata for å levere objektiv innsikt for å optimalisere tilvekst og fôrfaktor til oppdretterne vi jobber sammen med.

Ifølge Fluctus åpnet de opp for at CageEye sin autonome Echofeeding-løsning kunne fôre fisken direkte basert på fiskens respons.

- Vi er glad for at flere selskap som Fluctus nå åpner for at tredje-part leverandører både kan motta data og ta kontroll over fôringssystemet. Vi må jobbe sammen for å løse utfordringene vi står ovenfor, slik at vi kan tilby verden mer næringsrik og bærekraftig produsert sjømat, uttaler Søvegjarto.

Fluctus vil fortsette å være en pådriver for samarbeid innenfor næringen til kundenes beste.

- Vi er glade for å sammen med kundene ha vært en pådriver for økt deling av data innenfor næringen, og deler pr. i dag data via API’er med flere tredjeparter. Vi vil fortsette å sikre at våre beslutninger og løsninger er basert på kundens behov i fremtiden, avslutter Lien.