Gå til innhold
Annonse

Marine Harvest synes eksportmulighetene til Kina er for dårlige

Arbeider på flyfraktterminal. Illustrasjonsfoto: DB Shencker.
Arbeider på flyfraktterminal. Illustrasjonsfoto: DB Shencker.

Marine Harvest vil åpne 2000 lakserestauranter i Asia. Nå jobber de med å få på plass rammene for å få det til. Bedre eksportkapasitet til Kina, er en av tingene som må på plass.

Annonse

I begynnelsen av mars kunngjorde Marine Harvest (MH), at de vil åpne 2000 rene lakserestauranter i Kina og Taiwan de neste årene.

Her vil de lansere en egen merkevare kalt «Supremesalmon», som skal lanseres både gjennom egne restauranter og som konsumentpakkede produkter i dagligvarebutikker. Målet er nær 16 milliarder kroner i omsetning.

I en e-post fra Finn Langeland som er kommunikasjonssjef i Norsk Industri, til Stassekretær Roy Angelvik i Nærings- og Fiskeridepartemetet, kommer det frem at Marine Harvest ikke er fornøyd med eksportmulighetene som per i dag er til Kina.

- De mener at kapasiteten når det gjelder flybåren laks til Kina står noe tilbake å ønske, skriver Langeland.

Han skriver også at han har oppfattet fra Sjømat Norge at de også ønsker større kapasitet, ikke minst når det gjelder direktefly fra Gardermoen.

- I dag går mye av lakseeksporten med trailer til Frankfurt eller Hamburg, for deretter å bli sendt med fly derfra. Dette er lite hensiktsmessig og ikke særlig miljøvennlig, sier Langeland til Kyst.no.

- Vil samle sjømatnæringen

Med et normalisert forhold til Kina, mener han tiden er tiden inne for å få på plass økt eksportkapasitet.

- Transportkapasiteten vi har er litt lav. Generell industri og ikke bare sjømatsektoren mener dette. Det vi ønsker med å få opp kapasiteten er at Marine Harvest får laksen raskt til Kina, på en god måte, legger han til. 

Siden han sendte e-posten til satssekretæren har Langeland innhentet opplysninger fra Avinor, for ta en prat rundt tematikken med Samferdselsministeren. Han ønsker også å få med en samlet sjømatnæring både med Stein Lier Hansen fra Norsk Industri, Geir Ove Ystmark fra Sjømat Norge og Robert Eriksson fra NSL, rundt behovet. Men hvor stor kapasitetsøkning som trengs, vites foreløpig ikke.

- Vi tror på en økning av eksport av laks til Kina fremover, og må sørge for at det skjer så klimamessig bra som mulig, påpeker han. 

Ola Helge Hjetland. Foto: Marine Harvest.
Ola Helge Hjetland. Foto: Marine Harvest.

- Et marked i vekst

Kommunikasjonsdirektør for Marine Harvest, Ola Helge Hjetland forteller til Kyst.no at Kina er et marked i vekst som de vil satse på.

- Da er vi avhengig av at infrastruktur og logistikk følger opp disse ambisjonene. Vi håper derfor at det snarlig blir etablert nye fraktruter fra Oslo til Kina, slik at vi kan svare på etterspørselen vi ser i dette svært spennende makedet, sier Hjetland.