Marøy Viking forberedt på tøffe tokt

Med servicefartøyet Marøy Viking sikrer SinkabergHansen seg for framtida. 24-metringen gjør havbruksselskapet i stand til å håndtere stadig tyngre operasjoner til sjøs.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Marøy Viking, byggenummer 75 fra Moen Marin, ble lørdag høytidelig døpt i Rørvik i Nord-Trøndelag. Det 24 meter lange og 11 meter brede fartøyet skal opereres av havbruksselskapet SinkabergHansen AS gjennom selskapets nyetablerte rederi, Marøy Viking AS, melder Moen Marin i en pressemelding.

Fartøyet er bygget og utrustet med tanke på å håndtere utviklingen i norsk havbruksnæring, med økt spesialisering, større og tyngre utstyr og røffere lokaliteter.

Båten kan blant annet skilte med en gedigen arbeidsplattform og en samlet kapasitet på 150 tonn nyttelast. MARØY VIKING er levert med toppmoderne mannskapsfasiliteter og seks singlelugarer. Kran-, vinsj- og slepekapasiteten er også formidabel.

På dekk er båten utrustet med to Palfinger kraner på henholdsvis 65 og 90 tonnmeter, to dekksvinsjer på 60 og 10 tonn samt fire capstaner (nokker) med trekkraft på 3-8 tonn.

Hovedmotoren på 1000 hestekrefter sørger sammen med to sidepropeller på 200 hestekrefter hver for stor trekkraft og uovertruffen posisjoneringsdyktighet. Det kommer godt med, ikke minst i forbindelse med kritiske oppdrag med båtens egen ROV.

Moen Servicefartøy: 2398/1120

Lengde: 23,98 meter

Bredde: 11,20 meter

Dybde: 4,20 meter

Hovedmotor: 1000 hk (736 kW)

Sidepropeller: 2 x 200 hk

Utstyr:

Kraner Palfinger PK 90002 (90 tm) og Palfinger PK 65002 (65 tm)

Capstaner 4 stk (2 stk á 8t og 2 stk á 3 t)

Dekksvinsj 1 stk. 60 tonn, 1 stk. 10 tonn

Kapasiteter:

Drivstoff: 40 000 ltr

Vann: 20 000 ltr