Gå til innhold
Annonse

Mortenlaks tar grep for en mer bærekraftig bransje

Mortenlaks satser grønt, og har investert i batteripakke for å bedre klimaavtrykket. Foto: Mortenlaks
Mortenlaks satser grønt, og har investert i batteripakke for å bedre klimaavtrykket. Foto: Mortenlaks

- Et løp vi er pliktet til å være med på, sier daglig leder i Mortenlaks, Tom Jarle Bjørkly. 

Annonse

- Bransjen har generelt hatt en god avkastning de siste årene. Da er det viktig at vi som aktører også bruker en del av avkastningen på bærekraft, sier han til Kyst.no.

Mortenlaks er en liten aktør med to tillatelser i Lødingen kommune, like øst for Lofoten i Nordland fylke.

- Vi er en liten aktør, men kan vi gå foran med et godt eksempel og få andre til å følge etter så er det bare bra for kloden og for en mer bærekraftig bransje, poengterer Bjørkly.

Han bestemte seg for å satse grønt i høst, fikk installert AKVA Hybrid batteripakke til fôrflåten julen 2019, og har vært i elektrisk drift siden januar.

- Den mest åpenbare effekten handler om hvordan arbeidsmiljøet endres radikalt fra det øyeblikket hybridanlegget settes i drift. Støy og vibrasjoner reduseres nesten fullstendig, og sotproblematikken er borte for alltid. Det blir mindre støy og større trivsel ombord på flåten, og ikke minst hos de nærliggende bolig- og hyttefeltene. Det er viktig for meg at folk rundt oss ikke sjeneres, sier Bjørkly.

Utfordrende 2019

Mortenlaks må skynde seg sakte. 2019 var preget av algeproblemer og den lille aktøren ble satt langt tilbake. Likevel har Bjørkly få betenkeligheter med å investere i batteridrift.

Mortenlaks fikk installert AKVA Hybrid batteripakke til fôrflåten julen 2019. Foto: Akva Group
Mortenlaks fikk installert AKVA Hybrid batteripakke til fôrflåten julen 2019. Foto: Akva Group

- Det var et regnestykke jeg raskt regnet hjem. Kostnadene vil hentes inn på 1 - 1,5 generasjon fisk, og derfra er det kun gevinst. Drivstofforbruket reduseres til en brøkdel allerede fra dag én, og som en følge av dette vil også utgiftene til frakt av diesel gå kraftig ned. Du slipper dessuten å bytte generator - den varer i hele flåtens levetid i motsetning til tradisjonelle generatorer som må byttes hvert femte år. Kombinasjonen av bærekraft og pris er uslåelig - det er et løp vi er pliktet til å være med på, sier Bjørkly.

Mortenlaks er også aksjonær/medlem i Salmon Group, som har jobbet mye med bærekraft. 

- Det føles riktig være en av bidragsyterne til å redusere Co2-utslippet som et viktig ledd i bærekraftstrategien, sier Bjørkly som også er styreleder i Salmon Group.

Bjørkly har stor tro på en fremtid på batteri. 

- Flåten driftes på full automatikk og trenger ikke ettersyn utover oljeskift inntil to ganger årlig. På et konvensjonelt anlegg må dette gjøres månedlig. Neste steg er å elektrifisere arbeidsbåtene, sier han.

Fakta AKVA Hybrid

En komplett hybridpakke fra AKVA group basert på den samme batteriteknologien som brukes i elbiler fra blant annet Audi, BMW og Volkswagen. Gir inntil 95 prosent redusert dieselforbruk ved fôring og inntil 60 prosent redusert dieselforbruk totalt inkludert flåte.

Fakta Mortenlaks

  • To tillatelser
  • Produserer 2300-2500 tonn i året
  • Holder til i Lødingen kommune i Nordland
  • 11 årsverk
  • Medlem/aksjonær i Salmon Group
Mortenlaks har to tillatelser og produserer mellom 2300 - 2500 tonn laks i året. Foto: Mortenlaks
Mortenlaks har to tillatelser og produserer mellom 2300 - 2500 tonn laks i året. Foto: Mortenlaks

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse