Norges første hybridflåte vil bli driftet av batterier som lades av overskuddsenergien fra generatorene om bord. Foto: AKVA group/Kverneland Energi.

Norges første hybridflåte

Lerøy Aurora ønsket å redusere CO2-utslipp og støy fra sin nyeste fôrflåte. Det har resultert i et nytt hybrid-konsept hvor batterier utfyller generatorene om bord.    

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Flåten, som er av modellen Akva Comfort 600 Panorama V-bunn, er AKVA group sin første hybridflåte, melder selskapet i en pressemelding. 

– Det er først og fremst miljømessige hensyn som ligger bak valget. Hybridløsningen gjør at vi kan kjøre på batteridrift om natten på lokaliteter hvor det ikke er mulig å etablere landstrøm. Dette gir store gevinster både med tanke på miljø og redusert vedlikehold, sier Hugo Nilsen, driftssjef i Lerøy Aurora. 

Prosjektleder Per Kåre Fuglestad har tro på at hybridflåter vil bli stadig mer etterspurt i årene som kommer.

– Med en hybridflåte vil du også redusere dieselforbruket og vedlikeholdet av generatorene om bord. Det betyr at den ekstra investeringen kunden gjør i batteripakken betaler seg inn i løpet av få år, påpeker han.

Prosjektleder Per Kåre Fuglestad i «Batterirommet». Foto: AKVA group/Kverneland Energi.

– En ønsket utvikling

Flåten ankom nylig lokaliteten Vorterøya i Skjervøy kommune og har nå blitt testkjørt. Driftssjef Hugo Nilsen ser fram til å få den i drift innen kort tid.

– Det blir veldig bra å ha en flåte som er helt stille på nattestid. Å redusere støy og utslipp fra flåteparken er helt klart en ønsket utvikling for oss. I årene som kommer vil vi nok ta mer og mer i bruk landstrøm, men på de lokalitetene hvor landstrøm ikke kan etableres, vil hybridflåter være et veldig godt alternativ. Jeg vil tro det er flere enn oss som vurderer denne løsningen framover, påpeker han.

Batteriene blir ladet av overskuddsenergien som blir produsert av generatorene på dagtid. Det er også mulig å koble på andre energikilder, som solceller og/eller vindturbiner, for å ytterligere redusere behovet for generatordrift.

Samme som BMW

Fôrflåten er bygd hos det estiske skipsverftet Marketex Marine, som AKVA group har hatt tett samarbeid med gjennom flere år. Leverandøren av selve batteriteknologien befinner seg imidlertid rett i nabolaget til AKVA groups hovedkontor på Bryne. Kverneland Energi er et lite foretak som har spesialisert seg på fornybare energiløsninger. 

– Batteriene kan settes opp med ulik lagringskapasitet, alt etter kundens ønske. Selve battericellene kommer fra Samsung og er de samme som er montert i elbilen BMWi3, forteller daglig leder Aksel Kverneland.

At både selve batteriene og styringsløsningen er basert på standardkomponenter, betyr kort leveringstid og mindre risiko for kunden.

– Dette er allerede utprøvd teknologi som vi vet fungerer. Det som er nytt, er måten dette blir brukt på i havbruksbransjen. Her ser vi et stort potensiale, både i Norge og internasjonale markeder, forteller Kverneland.