Gå til innhold
Annonse
FjordMAX - en triangulær bærende konstruksjon i stål med tre produksjonsenheter. Salaks har søkt om tillatelser på konseptet. Foto: NSK Ship Design.
FjordMAX - en triangulær bærende konstruksjon i stål med tre produksjonsenheter. Salaks har søkt om tillatelser på konseptet. Foto: NSK Ship Design.

Utviklingstillatelser og teknologisk utvikling i oppdrettsnæringen, gjør at selskapet utvider i Midt-Norge.

Annonse

NSK Ship Design har hovedkontor i Harstad, men utvider nå kontoret i Trondheim. Kontoret her åpnet de i fjor grunnet økt aktivitet innen havbrukssektoren.

- Vi satser nå på havbruk og utvider staben vår i Trondheim der vi søker etter personell for utvikling av Havfarm 2 og FjordMAX, samt andre utviklingsprosjekter innen havbruk, forteller salgssjef Thomas Myhre til Kyst.no.

- Det er en gladnyhet. Det viser at det skjer noe i næringen og litt hvilke arbeidplasser havbruksnæringen gir.

Etablert i havburkssentrum

I Trondheim har de etablert en egen avdeling kalt NSK Akvakultur, for å holde tritt med utviklingen.

- Ved avdelingen i dag har vi en avdelingsleder som også er prosjektleder på Havfarmen Håkon Åndnanes, en NTNU student som jobber deltid, samt at vi nå lyser ut stilling som prosjektingeniør. Vi ser også for oss å lyse ut flere stillinger i slutten av året, legger han til.

På spørsmål om de vurderte andre steder for “akva-kontor” er svaret nei.

- Vi ser Trondheim som sentru. Man har nærhet til SINTEF og MARINTEK og det skjer mye i Trondheim, så det var naturlig å starte her, legger han til.

Thomas Myhre, salgssjef i NSK Ship Design. Foto: @smilehullet A/S.
Thomas Myhre, salgssjef i NSK Ship Design. Foto: @smilehullet A/S.

Venter avklaring på utviklingskonsept

Også lokaliseringen av FjordMAX, i samarbeid med Salaksgjorde at de ønsket å være del av Trondheim.

- Innen FjordMax satser vi nå hardt sammen med Salaks på å få realisert prosjektet. Vi regner med å få en avklarig på søknaden om utviklingstillatelser her i løpet av juli agust med dagens tempo fra Fiskeridirektoratet, og jobber intensivt med å være forberedt når noe skjer, sier han.

- Havfarm 1 har vi signert kontrekt med verftet og jobber kjapt med verft og leverandører og stålkutting starter nå på senøsten, i Q3 Q4. Planlagt levering er i 2020. Fremover må Havfarm 2 utvikles.

- Går bra for konsernet

Konsernet består i dag NSK Ship Design, NSK Shipping, og NSK Akvakultur. Også førstnevnte har betydelig aktivitet innen havbruk.

- NSK Ship Design har nylig inngått kontrakt på verdens første brønnbåt med LNG fremdrift til Nordlaks, påpekes det.

- Konsermessig går det veldig bra for tiden, legger han til.

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse