Gå til innhold
Annonse
Illustrasjonsfoto av slaktet laks.
Illustrasjonsfoto av slaktet laks.

Torbjørn Trondsen, professor ved Norges fiskerihøgskole, UiT Norges Arktiske Universitet, samt medgründer i Coolnova UG, skriver i et innlegg i Dagens Næringsliv, at ny teknologi for opptining av fisk gjør det mulig å gjenvinne fersk kvalitet dersom fisken er frosset helt fersk.

Annonse

Det muliggjør overføring av oversjøisk transport av laks og ørret fra fly til skip, noe som kan redusere de norske klimagassutslippene med anslagsvis 800.000 tonn.

Tineteknologien er EU-patentert av det norskeide tyske selskapet Coolnova UG. Blodferske fiskeprodukter kan nå fryses med miljøvennlig norsk elektrisk kraft rett etter fangst, og så transporteres og lagres frosset. Etter ankomst til markedene verden over tines fisken med Coolnova-metoden og selges med superfersk kvalitet året rundt.

90 prosent av laksen eksporteres fersk som følge av at konsummarkedenes betalingsvillighet alltid er sterkest for fersk kvalitetsfisk. Tiden det tar å bringe fisken raskt til markedet, er derfor kritisk, fordi god fersk spisekvalitet er i nedkjølt (ikke frossen) tilstand begrenset til 12 til 15 dager fra fisken tas opp av havet, mens butikkene ønsker en ukes salgstid.

Transport med fly har derfor vært det eneste alternativet for å bringe fersk fisk raskt nok frem til de oversjøiske markedene, mens båttransport har vært forbeholdt frossen fisk.

Coolnova-teknologien endrer nå forutsetningene for den tradisjonelle avhengigheten av flyfrakt for oversjøisk eksport av fersk fiskekvalitet frem til forbrukerne. Coolnova har i Tyskland utviklet tineskap som er tilpasset kapasitetsbehovene for både foredlingsindustrien og distributører.

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse