- Oppdretterne vet ikke hvilke muligheter som finnes

Gründerjulepresangen: Anteo ønsker med bruk av data i beslutningstøtte, å redusere sykdomsspredning, unngå risikofylte operasjoner og hindre laksedød. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Vinneren av årets gründerjulepresang skal snart kåres, og av alle som søkte til konkurransen, er det nå plukket ut seks finalister. Disse har Kyst.no presentert denne uken i forkant av havbrukskonferansen aqKva som går av stabelen torsdag, der den heldige vinneren skal kåres under festmiddagen i kveld.

Nytt i år er det at finalistene har fått pitchet sin forretningsidè fremfor en jury bestående av aktører fra havbruksnæringen.

Digitaliserer og gjøre tilgjengelig

Anteo lager en platform for informasjonsinnhenting og deling hvor de benytter sanntidsdata for å støtte beslutninger innen oppdrett, service og fiskehelse. Hensikten med bruk av data i beslutningsstøtte er å redusere sykdomsspredning, unngå risikofylte operasjoner og hindre laksesdød, samt gjøre næringen mer bærekraftig.

Kyst.no har nylig skrevet en sak om Anteo, der en ny app kan registrere desinfiseringen digitalt. Les saken her. 

Sverre Marvik, daglig leder i Anteo, sier til Kyst.no at selskapet og inntektene er for små til å skalere fort nok i forhold til ønskede mål, og at de trenger hjelp med både visuell profil, bedre forretningsmodell, og kunnskap om skalering ut av "Midt-Norge", noe som gründerjulepresangen kan hjelpe dem et godt stykke på veien med.

- Jeg hørte for første gang om presangen for to år siden, for da vant Andreas i SeaSmart, som jeg har arbeidet med, den prisen.

Sterk i Midt-Norge

Marvik forteller til Kyst.no at Anteo har fått en god posisjon i markedet i Midt-Norge, men mener det ligger et ubenyttet potensiale på Vestlandet

- Det er kjekt for oss å kunne komme til Bergen for å få vise oss frem her også.

I fjor hadde selskapet en omsetning på ca 3,3 millioner, og ambisjonene sier han er at selskapet skal komme opp i seks til syv millioner kroner i løpet av 2019.

Den største enkeltutfordringen mener Marvik er at salgsprosessen er for lang.

- Leverandørindustrien er flinkere enn oppdretterne til å se muligheter og kjøpe teknologi. Oppdretterne er samtidig veldig opptatt med daglig utfordringer, og vi ser at det kan være vanskelig for de å sette av nok tid på slike nye løsninger, poengterer han.

- Det er oppdretterne som til syvende og sist vil ha gevinst fra vår løsning, Vi mener at det vil tjene dem i lengden å fokusere enda sterkere på nye løsninger i dag. Selv om driften fungerer godt i dag, er vår påstand at det å ligge i forkant av utviklingen vil posisjonere bedriften godt mot framtidige krav og utfordringer vi ser kommer. Spesielt det skiftende fokuset mot fiskevelferd og preventive tiltak tror vi er avgjørende for vekst og omdømme til industrien, og vi har systemer som er en del avløsningen på dette. Oppdretterne ser kanskje ikke helt hvilke muligheter som ligger der for dem, sier han avslutningsvis.

Vinneren av gründerjulepresangen kåres som i kveld på aqKva-konferansen, og Kyst.no vil komme tilbake med vinnerintervju når vi vet hvem som stikker av med premien.

Les også Kyst.no sine saker om de andre nominerte: