Gå til innhold
Annonse
Bremnes Seashore og Greig Seafood går hver til sitt når det kommer til salg og markedsføring av laks. Illustrasjonsfoto: Bremnes Seashore.
Bremnes Seashore og Greig Seafood går hver til sitt når det kommer til salg og markedsføring av laks. Illustrasjonsfoto: Bremnes Seashore.

Grieg Seafood ASA og Bremnes Seashore AS etablerer egne salgsorganisasjoner.

Annonse

Salgssamarbeidet Ocean Quality vil oppløses og deles opp mellom Grieg Seafood og Bremnes Seashore. Beslutningen er en konsekvens av ny forretningsstrategi hos begge selskapene. Det melder de to selskapene i en pressmelding tirsdag ettermiddag.

De to oppdrettselskapene har samarbeidet om salg gjennom det felles eide salgsselskapet Ocean Quality AS siden 2010.

- Fremover vil både Grieg Seafood og Bremnes Seashore styrke sine satsinger i markedet, og vil derfor etablere egne, helintegrerte salgsorganisasjoner, heter det i meldingen.

  • Bremnes Seashore vil overta 100 prosent eierskap av den norske organisasjonen Ocean Quality AS. Selskapet vil bestå som en enhetlig salgsorganisasjon med alle norske ansatte. Bremnes Seashore vil også overta Ocean Quality Shanghai.
  • Grieg Seafood vil overta 100 prosent eierskap av Ocean Quality North America, Ocean Quality UK og Ocean Quality USA. Ansatte i disse organisasjonene vil få ansettelse i Grieg Seafood.
  • Grieg Seafood vil bygge opp en ny, norsk salgsorganisasjon.

- For å lette på overgangen vil salgssamarbeidet fortsette som i dag frem til 31. desember 2020. Samarbeidet vil være totalt oppløst og separasjonen iverksatt innen juni 2021.

- Både Grieg Seafood og Bremnes Seashore er stolte over prestasjonene som fantastiske ansatte i Ocean Quality har levert i 10 år. Ikke minst er selskapene imponert over innsatsen og resultatene oppnådd under covid-19-pandemien. Alle nåværende ansatte er ønsket med videre i det nye oppsettet, heter det videre.

­Andreas Kvame, konsernsjef i Grieg Seafood, sier selskapet i sin nye forretningsstrategi mot 2025 har satt seg som mål å slakte 150 000 tonn, bli ledende på kost i hver region og å reposisjonere selskapet fra å være en ren leverandør av laks til å bli en innovasjonspartner for utvalgte kunder.

- En egen salgsorganisasjon er avgjørende for å best mulig kunne levere på nedstrømsdelen av strategien, og gir oss mulighet til å styrke samhandlingen mellom produksjonsnettverket vårt og salg. Jeg vil takke Bremnes Seashore for et svært godt salgssamarbeid i årene som har vært, og ser frem til videre samarbeid på andre områder. Jeg vil også takke alle ansatte i Ocean Quality for kjempeinnsatsen de har gjort over mange år, som begge selskap vil bygge på fremover. Herifra går to spennende reiser videre, sier Kvame.

Einar Eide, administrerende direktør i Bremnes Seashore, påpeker at siden de etablerte Ocean Quality for ti år siden har Bremnes økt produksjonsvolumet betydelig, og markedsdynamikken har endret seg.

- I tillegg har Bremnes Seashore bygget opp sterke merkevarer som SALMA og BÖMLO. Med helintegrerte salgsorganisasjoner i Salmon Brands og Ocean Quality kan vi kombinere inngående markeds- og merkevarekompetanse med et velutviklet kundenettverk i eksportmarkedene. Nå skal vi strekke oss etter nye mål og jeg gleder meg til en spennende fortsettelse sammen med flinke kolleger i Ocean Quality. Vi har et godt samarbeid med Grieg Seafood på andre områder, som fôrinnkjøp og stor-smoltproduksjon, og vil fortsette med det, sier Eide.

Grieg Seafood vil begynne prosessen med å rekruttere en kommersiell direktør, som skal bygge opp og lede den nye salgsorganisasjonen.

Grieg Seafood og Bremnes Seashore vil fortsette samarbeidet på andre områder som fôrinnkjøp og produksjon av postsmolt.

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse