«MS Taupo» under sjøsettelsen på Fitjar Mekaniske Verksted. Foto: Napier/FMV

Prosessbåten «Taupo» er nå sjøsatt

Mandag ble prosessbåten «MS Taupo» sjøsatt ved Fitjar Mekaniske Verksted. Se video og bildegalleri av sjøsettelsen i saken.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fartøyet er en prosessbåt som i sin helhet er bygget på Fitjar Mek. Verksted for Napier AS, og det er Heimli Ship Design som står for tegninger. 

«Taupo» er 43 meter lang, 11 meter bred og har en fart på 13 knop. Den kan bløgge 80 tonn pr. time og har en lastekapasitet på 320 tonn med laks. 

Daglig leder i Napier, Kjetil Tufteland sier til Kyst.no at alt gikk som planlagt.

- Sjøsettingen gikk kjempefint. Det er fantastisk flinke folk som arbeider på FMV, understreker han.

Båten skal etter planen være ferdig i desember, og ved nyåret går den inn i en femårs-kontrakt med Salmar på Frøya.

Les også: - 60 prosent av båtene vi bygger er til havbruk

- Stor milepæl

Daglig leder i Napier, Kjetil Tufteland er strålende fornøyd med sjøsettelsen av «Taupo». Foto: Ole Andreas Drønen.

- Det er en stor milepæl å få den sjøsatt, og en veldig god følelse. Det gjenstår en del arbeid men vi håper og tror at den skal blir ferdig i tide, sier Tufteland.

Fartøyet veier nå 450 tonn, og når den er ferdig vil den veie 600 tonn.

Akterhus med skorstein, samt resten av utstyret, skal løftes på plass i nærmeste fremtid.

Tufteland har tidligere fortalt til Kyst.no at han mener det er mange fordeler med prosessbåter kontra brønnbåt.

- Den store fordelen er den biologiske sikkerheten. Du går 100 prosent lukket, alt blir tatt vare på. Det er hermetisk lukket, så du utsetter ikke andre for smitte og omvendt. Dyrevelferden er fantastisk, siden du tar livet av fisken med førstehånds håndtering, og det er ingen dødelighet underveis, påpekte han.

Se video av sjøsettelsen under.

Video: Fitjar Mekaniske Verksted/Napier.

Se også bildegalleri av sjøsettingen under.