Trym Eidem Gundersen her på Sjømatseminaret i Milano 2016. Foto: Norges Sjømatråd.

Rekordinteresse for sjømat i Italia

Italia: Norges Sjømatråd arrangerer i dag det årlige Sjømatseminaret i Milano som kan skilte med rekordpåmelding. Sjømatutsending Trym Eidem Gundersen forteller temaet bærekraft opptar italienerne.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sjømatseminaret for norsk og italiensk bransje og handel i Milano arrangeres denne uken for fjerde året på rad.

- Vi har valgt å ha fokus på bærekraft som er en av de sterkeste megatrendene og tittelen på seminaret er derfor «Bærekraft - en viktig nøkkel til suksess for norsk sjømat i det italienske markedet», sier Trym Eidem Gundersen, sjømatutsending i Italia for Norges Sjømatråd til kyst.no.

- For å vinne den fremtidige italienske konsument, må vi vise at Norge er verdensledende når det kommer til sunne og bærekraftige sjømatprodukter, legger han til.

Vil vise frem norsk sjømat 

Norges Sjømatråds sjømatseminar i Milano 2016. Foto: Norges Sjømatråd.

Gundersen mener det er viktig å vise fram at norsk sjømat er mangesidig, bærekraftig og med høy kvalitet. Både i de faglige innleggene og på den norske sjømatbuffeten som serveres etter seminaret.

- Vi har fått svært god respons på programmet som har hovedfokus på bærekraft, hvor blant annet Marine Harvest vil være med på paneldiskusjon om bærekraft sammen med Rune Stokvold innen tørrfisk, Valentina Tepedino som er veterinær og sjømat ekspert, samt Elisabeth Meyer som er Europa-direktør for Innovasjon Norge.

- Som vanlig vil det bli gitt mye relevant informasjon om norsk laks, torsk, tørrfisk, klippfisk og saltfisk på det italienske markedet, legger han til.

Det er alltid oppdateringen av markedssituasjonen for norsk sjømat i Italia som er et trekkplaster, og han forteller at man de siste månedene har sett noen unyanserte mediesaker rundt laks og bærekraft.

– Vi tenker først og fremst på laksedokumentaren i media på RAI 3 («Indovina chi viene a cena») som gikk på luften 27. mars. Her ble det gitt mange uriktige påstander fra Kurt Oddekalv med flere, forklarer han. 

Gundersen mener det fortsatt er det for tidlig å si hvilke eventuelle konsekvenser laksedokumentaren har hatt for salget, og mener det blir viktig å belyse fakta omkring dette temaet på seminaret.

Rekordpåmelding

Sjømatutsendingen sier videre at han er spent på seminaret som har en rekordpåmelding på hittil 135 deltagere.

- Det er mange positive tilbakemeldinger omkring temaet for seminaret og pågangen er stor. Vi kan få plassutfordringer ettersom salen vi har leid på Børsen i Milano ikke tar mer enn 130 deltagere.

De påmeldte er en bredt sammensatt gruppe, ifølge Gundersen.

- Fra italiensk side kommer det agenter, importører, opinionsledere, presse og dagligvarekjeder, hvor det er rekordoppslutning fra sistnevnte gruppe.  Fra norsk side vil det komme en rekke eksportører både for laks, torsk, klippfisk, tørrfisk og rakfisk.

Hovedmålet for de fleste eksportørene mener han nok er å få en oppdatering av situasjonen for norsk sjømat i Italia, samt å treffe sjømatnæringen og handelsleddet på italiensk side. Hovedgrunnen til at seminaret tirsdag i neste uke arrangeres i Milano, er at Sjømatrådets kontor ligger der og ikke minst på grunn av at mye av handelen foregår der.

Mindre laks på kampanje

Lakseprisene har eksplodert det siste året, og eksportvolumet til Italia gikk kun tilbake to prosent i 2016 til 43 800 tonn.

- Dette er en mindre tilbakegang enn for de fleste andre europeiske markedene. Prisveksten gjorde at på tross av den svake volumutviklingen var verdiøkningen på norsk laks til Italia på nærmere en milliard norske kroner, sier han.

Gundersen opplyser at det fortsatt er en liten tilbakegang i volum på direkteeksporten til Italia med – 7 % YTD april 2017 og – 13 % i april.

- Fortsatt er det de høye prisene i Norge som svekker markedet noe, og laks er mye mindre på kampanje i dagligvare-handelen enn tidligere, forklarer han.