Gå til innhold
Annonse

Rostein har bestilt verdens første hybride brønnbåt

Rosteins nye kontrahering er en hybrid brønnbåt som skal se veldig lik ut som deres tidligere nybygg «Ro Fortune» som du kan se ovenfor. Foto: Larsnes Mek. Verksted
Rosteins nye kontrahering er en hybrid brønnbåt som skal se veldig lik ut som deres tidligere nybygg «Ro Fortune» som du kan se ovenfor. Foto: Larsnes Mek. Verksted

Rederiet Rostein har bestilt verdens første hybride brønnbåt av Larsnes Mek. Verksted, og planen er at båten skal stå klar januar 2020. 

Annonse

Nestleder og viseadministrerande direktør Glen Bradley sier til Kyst.no at målet er at båten skal være ferdigstilt januar 2020. Den skal bygges ved Larsnes Mekaniske Verksted i Sande, slik verftet har gjort med alle Rostein sine senere fartøy.

- Brønnbåten bygges på samme lesten som de fartøyene Larsnes har bygget for oss de siste årene. Men det er to ting som er endret, vi forlenger båten noen meter, samt tar vekk en dieselmotor og erstatter denne med en batteripakke.

Hvem som skal levere batteriet vil han ikke avsløre på dette tidspunkt.

Båten påpeker Bradley vil bli knappe 3900 kubikk. 

Det var NRK som først omtalte saken. 

Glen Bradley, nestleder i Rostein, sier den hybride brønnbåten skal etter planen stå klar i begynnelsen av 2020, men båten enda ikke fått noe navn. Foto: Rostein.
Glen Bradley, nestleder i Rostein, sier den hybride brønnbåten skal etter planen stå klar i begynnelsen av 2020, men båten enda ikke fått noe navn. Foto: Rostein.

Første hybride brønnbåten?

Nyheten om kontraheringen ble lansert da Stortingets næringskomite var på rundreise og bedriftsbesøker i Ålesund-området, og Bradley sier ut at det var et fint tidspunkt å spre nyheten om deres nye investering. 

- Vi holdt et innlegg til poltikerne på verdiskaping i havbruk, og snakket litt om alle båtene som blir bygget her i området. Vi fant ut at det da passet fint å fortelle om nyheten om at Larsnes skal bygge en hybrid brønnbåt til oss, og nyheten ble positivt mottatt, forteller Rostein-lederen. 

Kostnaden på hybridbåten blir mellom 350–400 millioner kroner, men Bradley sier de enda ikke har kommet frem til noe navn til fartøyet, og er åpen for forslag. 

Han forteller at selskapet i flere år har satset på miljøvennelige båter med dieselelektrisk fremdrift, men den nye brønnbåten blir den første i verden med batteripakke.

Rotterace

Om selskapet blir den første hybride brønnbåten i 2020 gjenstår å se. 

- Det kommer til å bli et rotterace mellom oss og Inge Berg sitt selskap, Nordlaks, som skal bygge en såkalt LNG drevet brønnbåt, som går på gass. Denne er jo i hybridkategorien også, poengterer han.

Les mer om Nordlaks sin LNG-båt her.

Bradley mener det blir spennende å se hvem som blir først ut, men påpeker uansett at dette er en riktig satsing for de og det riktige tidspunktet fra selskapets side. 

- Vi har de siste årene jobbet og investert i teknologisatsing på fiskerisystemer og behandlingssystemer. Dette har vi kontroll på og fungerer utmerket, noe som gjør at vi har litt mer slingringsrom. Vi ser nå at timingen er bra og gjør at vi vil gjøre våre egne erfaringer på hybridsiden. 

Bradley mener det også passer bra i forhold til de diselelektriske oppsettet deres som er på fartøyene fra før. 

- Denne batteripakken vil gjøre at vi får et mer optimalt driftsbilde ute i feltet, sier han. 

Rederiets kontorer ligger på Herøy i Sandøy kommune i Møre og Romsdal. I tillegg er det etablert et avdelingskontor i Ålesund.

Les også: Stor vekst for brønnbåtrederiet på Herøy

Har du en nyhet du ønsker å dele eller sitter på tips om noe som skjer innen havbruksnæringen? Tips oss gjerne på redaksjon@kyst.no og merk emnefeltet med: “Tips”, så kontakter vi deg. 

Les også:

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse