Gå til innhold
Ship of The Year 2021: MF «Hydra». Foto: Norled
Ship of The Year 2021: MF «Hydra». Foto: Norled

Årets Ship of the Year fra Skipsrevyen går til verdens første ferge på hydrogen; MF «Hydra ». Samferdselsminister Knut Arild Hareide overrakte prisen i dag. 8. september, om bord i fergen i Hjelmeland. MF «Hydra» er bygget for Norled ved Westcon Yards i Ølen og designet av LMG Marin.

– Dette viser at klimavennlig innovasjon skapes i et best mulig samarbeid mellom næringsliv og myndigheter, sier Hareide. Det viser også at regjeringens satsing på grønne ferger ved å stimulere til lavutslipp og nullutslipp skip, blant annet gjennom anbudskrav og støtte til elektrifisering og alternative drivstoff, bærer frukter. Norge ligger foran med denne nye teknologien. Nå er det om å gjøre at vi kan omsette det forspranget vi har til å ta en posisjon internasjonalt som kommer norske verft, rederier og leverandører til gode, sier Hareide.

Juryleder Gustav Erik Blaalid. Foto: Skipsrevyen
Juryleder Gustav Erik Blaalid. Foto: Skipsrevyen

Har løst håndtering og lagring av hydrogen

– Rederi, designselskap og verft har løst både lagring og håndtering av hydrogen, sier juryens leder ansvarlig redaktør i Skipsrevyen Gustav Erik Blaalid. Hydrogen og elektrisk drift gjør MF “Hydra” til en av de mest miljøvennlige fergene i verden. Hydrogen, som er et nullutslipps drivstoff, viser også lovende egenskaper for å kunne være et alternativt drivstoff for skip, også over lengre havstrekninger, sier Blaalid. MF “Hydra” er det første hydrogen skipet som er godkjent av Sjøfartsdirektoratet, DSB og DNV. Gjennom prosjektet er det etablert kunnskap som vil ha stor overføringsverdi til en kommende flåte av nullutslipp skip, og derved bidra positivt i klimaregnskapet, sier Blaalid.

Daglig leder i LMG Marin, Torbjørn Bringedal . Foto: Gustav Erik Blaalid
Daglig leder i LMG Marin, Torbjørn Bringedal . Foto: Gustav Erik Blaalid

– Det er en stolt gjeng som mottar årets Ship of the Year, uttaler Torbjørn Bringedal fra LMG Marin. MF «Hydra» er et resultat av et eksklusivt, tett og kreativt samarbeid mellom rederi, designer, utstyrsleverandører og skipsverft som startet allerede i 2017 og vil fortsette helt til siste brikke er satt på plass. Med ny type teknologi og ingen kompromiss på sikkerhet er løsningene som valgt for «Hydra» utradisjonelle men likevel skalerbare for mer langtrekkende og kraftkrevende skipstyper enn pendelferger. Dette, kombinert med «Hydra» prosjektets kvalifisering av hydrogenutstyr til skipsbruk baner vei for utstrakt bruk av hydrogen til havs, og flere hydrogenfartøy er allerede på tegnebrettet uttaler Bringedal.

Kvalitet og bærekraft hånd i hånd

– Westcon Yards setter stor pris på at vi igjen ble nominert til årets skip, sist nådde ikke «Viking Lady» helt opp. Å stikke av gårde med seieren med «Hydra» i lag med våre gode samarbeidspartnere Norled og LMG er ekstra kjekt, sier Leder for skipsbygging ved Westcon Yards, Endre Matre.

– Vi vil gi honnør til samarbeidspartnere og våre ansatte som sammen virkelig har levert et flott produkt I disse Coronatidene, fortsetter han.

Leder for skipsbygging ved Westcon Yards, Endre Matre. Foto: Helge Martin Markussen
Leder for skipsbygging ved Westcon Yards, Endre Matre. Foto: Helge Martin Markussen

Westcon Yards prøver aktivt å gjøre sin del av arbeidet for å ivareta den norske posisjonen i markedet for miljøvennlige skip.

– Hos oss går kvalitet og bærekraft hånd i hånd, sier Matre stolt.

I løpet av de siste årene har selskapet posisjonert seg til å gjøre det grønne skiftet til virkelighet gjennom både nybygg og konverteringer av eksisterende fartøy, i samarbeid med gode, norske leverandører og selskaper.

– Westcon vil fortsatt bidra positivt til utvikling av gode, norske produkter som har høy kvalitet og lang levetid. I tillegg har vi klart å få til et godt samarbeid hvor alle har dratt i samme retning – det har vært viktig. Det krever at man har tillit til hverandre. I Norge er vi problemløsere og har en innovasjons-tankegang i den maritime næringen, som ikke går på bekostning av kvalitet eller sikkerhet, forklarer Matre.

Matre påpeker at Norge har en stolt skipsbyggertradisjon som strekker seg mange år tilbake, der innovativ maritim industri stadig har tilpasset seg nye behov, krav til kvalitet og bruk av miljøvennlig teknologi.

Administrerende direktør i Norled, Heidi Wolden. Foto: Norled
Administrerende direktør i Norled, Heidi Wolden. Foto: Norled

Betyr utrolig mye for Norled

– Denne anerkjennelsen betyr utrolig mye for oss i Norled! MF «Hydra» er et fartøy vi har jobbet lenge med, investert mye tid og krefter i, og samarbeidet med mange om. Når vi får denne prisen, er det mange vi skal dele den med – internt og eksternt, sier Heidi Wolden.

For Norled er hun klar på at MF «Hydra» markerer starten på det hun omtaler som hydrogen-eventyret.  

– Det er en milepæl for bransjen og Norled. I 2014 var vi så heldige å vinne Ship of the Year for MF «Ampere». Det var også starten på en elektrisk revolusjon i fergebransjen. Sju år senere har vi nå kommet til hydrogenfartøyet, MF «Hydra». 

Har du en sak du
vil tipse oss om?