Nå er årets siste bootcamp startet i regi av Sett Sjøbein med studenter fra hele landet. Foto: Sett Sjøbein.

Årets siste bootcamp

Siste bootcamp for Sett Sjøbein i 2018 går nå av stabelen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Langs kysten av Norge er sjømatnæringen en bærebjelke for lokalsamfunnene. Likevel har nordmenn generelt liten kunnskap om hvor omfattende næringen er, og hvilke muligheter som finnes. I 2017 eksporterte Norge sjømat for hele 94,4 milliarder kroner. Til tross for at sjømat er en av våre viktigste eksportartikler, vet unge lite om hva de kan jobbe med i næringen.  Masterstudenter skal nå få oppleve mulighetene, skriver Sett Sjøbein i en pressemelding.

En måte å gjøre unge kjent med sjømatnæringen er gjennom deltakelse på marine student-bootcamper. I 2018 arrangerer Sett Sjøbein på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet tre bootcamper for masterstudenter i ulike landsdeler. De to første  bootcampene ble avholdt i Lofoten i april/mai, og i Sogn og Fjordane i september. Årets siste bootcamp vil foregå i Trøndelag 24-30. nov. 

Studenter fra ulike studieretninger fra høyskoler og universitet i hele landet har søkt om å få delta. Det er ikke krav om å kunne noe om sjømatnæringen fra før for å delta på dette arrangementet.

Havbruk, teknologi og miljø

– Vi har valgt ut tjue topp motiverte studenter som får bli med denne gangen, og de representerer et vidt spekter av utdanninger. Vi tar dem med for å møte sjømatnæringen, hvor de får innsikt i hvilke muligheter de har til å finne spennende jobber selv om de ikke har studert tradisjonelle marine fag, sier leder i Sett Sjøbein, Janita Arhaug.  

Bootcampen starter på Hitra og ender opp i teknologihovedstaden Trondheim.

Vi vil denne gang gi deltakerne en spesiell innsikt i hvilke muligheter som finnes i tilknytning til havbruksnæringen. Oppbygging av kunnskapen vil skje gjennom bedriftsbesøk og presentasjoner hos Kystmuseet/Visningssenteret på Sandstad, Lerøy Midt, AkvaGroup, BioMar, Seaweed Energy Solutions, Sjømat Norge og Fiskeri og havbruksnæringens forskningsfond.

Vinner kåres av fiskeriministeren 

Etter to dager med bedriftsbesøk og presentasjoner blir studentene satt sammen i fire tverrfaglige grupper som skal konkurrere om å finne den beste løsningen på en viktig utfordring for næringen.  

Studentene vil få veiledning av Lerøy Midt, Akva Group og Innovasjon Norge underveis i oppgaveløsningen, og vi har med et islandsk selskap som heter Icelandic Startups, som er ekspert i å trene opp gründerbedrifter.
Løsningsforslagene skal leveres innen 48 timer. Gruppene skal da levere en forretningsrapport, og presentere for en fagjury bestående av AkvaGroup, Inaq, Kystmiljø AS, Seaweed Energy Solutions og FHF.

Studentene skal igjen i ilden og presentere sine løsningsforslag på  Teknologi- og servicekonferansen 2018 i regi av Sjømat Norge 29. november i Trondheim, og der skal fiskeriminister Harald Tom Nesvik kåre vinneren.

-Sjømatnæringen vokser og trenger flere flinke folk innen mange forskjellige fagområder.  De unge har andre tanker og ser ofte andre muligheter. Det blir spennende å høre hvilke løsninger disse studentene kommer frem til, sier fiskeriminister Harald Tom Nesvik.

Om deltakerne 

Deltakerne på bootcampen kommer fra hele landet og studerer ved: UIO, UIA, UIB, UIS, UIT, NMBU, Nord Universitet, HIM, NMBU, NTNU, HVL, NHH og Høgskolen i Kristiania. 

Deltakerne er masterstudenter på følgende studier:  

  • Samfunnssikkerhet 
  • Entreprenørskap og innovasjon 
  • Petroleum Logistics 
  • Entreprenørskap 
  • Bioscience (akvakultur) 
  • Farmasi 
  • Informatikk: Programmering og Nettverk 
  • Marketing and Brand Management 
  • Rettsvitenskap 
  • Aquatic food production 
  • Busininess analytics 
  • Fiskeri- og havbruksvitenskap 
  • Statsvitenskap og ledelse 
  • Markedsføringsledelse 
  • Marin teknikk - Profil: Hydrodynamikk 
  • Kjemi 
  • Økonomi og administrasjon