Gå til innhold
Annonse
Espen Strand Henriksen (t.v.) og Espen Strand Henriksen er to av de tre partnerne bak Norway in a Box. Den tredje er Xuechun Chang. Hun var ikke til stede da bildet ble tatt. Foto: Stiim
Espen Strand Henriksen (t.v.) og Espen Strand Henriksen er to av de tre partnerne bak Norway in a Box. Den tredje er Xuechun Chang. Hun var ikke til stede da bildet ble tatt. Foto: Stiim

I Kina har folk stor tillit til norsk mat, og kinesere flest er positivt innstilt til ny mat og nye konsepter. Garantert helt norsk og helt trygg mat er det Stavanger-bedriften Norway in a Box skal selge til Kina.

Annonse

Stavangerbedriften Norway in a Box, som i år deltar på Stiim Aqua Clusters vekstprogram Ocean of Opportunities, bruker blokk-kjedeteknologi og QR-koder på produktene de selger. På den måten kan kundene gå tilbake og se hvor varen er produsert, og til og med hvilket fór fisken har spist. Alt skal krypteres med blockchain, og Norway in a Box ønsker å kontrollere verdikjeden fra produsent i Norge til forbrukerne i Kina. 

Espen Strand Pedersen, Espen Strand Henriksen og Xuechun Zhang står bak firmaet som allerede er i gang med direktesalg til kunder og salg via nett. På sikt er planen å opprette egne butikker i Kina, en slags gourmet fast food-kjede der kundene både kan kjøpe råvarer og ferdige matretter laget av norske råvarer. D 

- Vi tar sikte på å etablere den første butikken i Kina i løpet av året. Markedet er enormt. Her er det fantastiske muligheter, sier Espen Strand Henriksen. 

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse