Foto: Marine Harvest.

Søker om utviklingskonsesjoner for lakseskip

Marine Harvest har søkt om seks utviklingskonsesjoner for produksjon av laks i skip.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Havbruksnæringen må utvikle nye og mer bærekraftige og kostnadseffektive måter å produsere laks på, skal vi kunne vokse i fremtiden. Oppdrett i ombygde lasteskip vil kunne være en løsning på flere av de utfordringene næringen står overfor, som rømming og lakselus, samtidig som investeringskostnadene er til å leve med, sier konsernsjef Alf-Helge Aarskog.

Fordi grunnkonstruksjonen ikke må bygges fra bunnen av, vil gjenbruk av skip kunne bringe investeringskostnaden ned, sammenlignet med andre lukkede merdløsninger.

Lakseskip. Foto: Marine Harvest.

Ideell konstruksjon

– Skipene er allerede designet for et marint miljø og det er kjent at konstruksjonen og skipene tåler de ytre krefter et slikt anlegg vil påføres. Ettersom vi tar utgangspunkt i gjenbruk av grunnkonstruksjonen vil teknologien også kunne tas raskt i bruk, sier Aarskog.

Marine Harvest planlegger å bygge en merd i hver av lasteskipets seks tanker. Et siste lasterom skal brukes til lagring av fôr og annet nødvendig utstyr. Til sammen får merdene et volum på om lag 65 000 kubikkmeter.

– Vi vil først gjennomføre en prøveproduksjon i to av skipets tanker. Deretter vil vi, basert på erfaringene fra prøveproduksjonen, gjøre nødvendige modifiseringer av skipet før vi setter ut fisk i alle merdene, sier Aarskog.

Marine Harvest har søkt om seks utviklingskonsesjoner for utvikling av løsningen. Totalt har skipet en kapasitet på om lag 950 000 fisk, fordelt i de seks merdene.

En rekke miljøfordeler

I tillegg til miljøgevinsten ved gjenbruk av eksisterende konstruksjoner og løsninger, mener Marine Harvest at oppdrett i skip har en rekke miljøfordeler.

– Vi kommer blant annet til å samle opp all den næringsrike avføringen fra laksen, slik at den kan brukes til andre formål. I tillegg er løsningen nærmest garantert lusefri og muligheten for rømminger er betydelig redusert, mener Aarskog.

Landstrøm

Mest mulig av skipets tekniske utstyr, som ikke skal brukes i fiskeproduksjonen, demonteres eller konserveres. Skipets hovedmotor stenges ned og tømmes for olje. I tillegg blir alle drivstofftanker tømt. Marine Harvest ønsker også å knytte skipet til landstrøm, for å gjøre matproduksjonen så klimavennlig som mulig.

Skipet er tenkt plassert i et område avsatt til havbruk i nærheten av Florø i Sogn og Fjordane, og blir tilpasset og malt i farger som gjør det lite synlig i omgivelsene.