Gå til innhold
Annonse

- Miljøet er viktig for Norges fremste merkevare

«Astrid Helene» er utleid til Trollvika Drift. Foto: Sigbjørn Larsen
«Astrid Helene» er utleid til Trollvika Drift. Foto: Sigbjørn Larsen

Null utslipp og lang rekkevidde er bare noen av fordelene når det helektriske fartøyet «Astrid Helene» bidrar i produksjonen av norsk laks. 

Annonse

El-båten opererer på oppdrettslokaliteter 6 nautiske mil til havs gjennom hele arbeidsdagen helt uten problemer. Den er fullstendig stillegående, noe som igjen skaper et bedre arbeidsmiljø. Fartøyet er en kraftig arbeidshest og det uten en eneste dieselmotor eller eksosrøyk å spore.

Til og med hydraulikken om bord til kranen blir holdt i gang med elektrisk kraft. Vanligvis må motorene stå og gå mens fartøyene opererer kranen, ettersom hydraulikkpumpen som oftest er koblet på gearet. Om bord i den helelektriske havbruksbåten er det en egen «power pack» som klarer brasene.

Søren Nikolai Balteskard og Bård Meek-Hansen. Foto: Sigbjørn Larsen
Søren Nikolai Balteskard og Bård Meek-Hansen. Foto: Sigbjørn Larsen

Utvikler el-vinsj

– Vi er i gang med å utvikle en elektrisk vinsj også, sier Bård Meek-Hansen hos Grovfjord Mek Verksted som har produsert båten. Denne vil lade batteriene når lodd, og lignende låres ned.

Fartøyet leies ut til Trollvika Drift AS som eies av oppdrettsselskapene Northern Lights Salmon og Sørrollnesfisk AS.

Les også: Skipsrevyens omtale av «Astrid Helene»

Fremtidens oppdrettsbåt

– Vi er svært fornøyde med båten og tror at dette er fremtiden for havbruksbåter. Båten er bygget av aluminium, som er et lett materiale, samtidig som den er robust og tåler en støyt, den kommer til å trenge minimal service og har vist seg å være svært driftssikker gjennom hele testperioden så langt. Det miljøvennlige aspektet er viktig for oss som driver med Norges fremste merkevare – norsk laks, sier en av eierne av oppdrettsselskapet, Søren Nikolai Balteskard.

– Jeg tror ikke folk flest vet hvor viktig oppdrettsnæringen er for lokalsamfunnene langs kysten. Bare her i Grovfjord sysselsetter oppdrettsnæringen om lag 50 mennesker. Verft og oppdrettsnæring omsetter årlig for over 700 millioner kroner og er to av hjørnesteinsbedriftene i kommunen, påpeker han.

Northern Lights Salmon i Grovfjord har satt i drift en helelektriske servicebåt i havbruksnæringen. Foto: Sigbjørn Larsen
Northern Lights Salmon i Grovfjord har satt i drift en helelektriske servicebåt i havbruksnæringen. Foto: Sigbjørn Larsen
«Astrid Helene» er oppkalt etter Arnold Kr. Hansens kone. Foto: Sigbjørn Larsen
«Astrid Helene» er oppkalt etter Arnold Kr. Hansens kone. Foto: Sigbjørn Larsen

Avgjørende med samarbeid

– Det er helt avgjørende for oss å samarbeide med oppdrettsnæringen for å kunne frembringe slike innovasjoner, sier Meek-Hansen.

– Vi må ha kunder som vil satse sammen med oss. Verftet sysselsetter 140 mennesker med faste underleverandører. Av 70 ansatte på selve verftet er det 15 nordmenn. Resten kommer fra Polen, Serbia, Litauen og Russland. Selvsagt er lønns-og arbeidsforhold de samme. Vi får et personlig forhold til alle, legger han til.

«Astrid Helene»

Båten som er oppkalt etter idemakeren Arnold Kr. Hansens kone «Astrid Helene» er litt av en dame. Hun sparer miljøet for 900 kilo NOx og 90 tonn CO2 i året, i tillegg til å spare driverne for 2-250.000 kroner i årlige drivstoffutgifter. I tillegg kreves det tilnærmet null vedlikehold.

Båten skal røkte oppdrettsanlegget og sørge for at alle små og store oppgaver skjøttes vel der ute i havet. Snart er en velsmakende og enda litt mer miljøvennlig laks på vei til deg, takket være GMV Zero og det gode samarbeidet mellom oppdrettsnæring og verft.

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse