Birgitte Sørheim, markedsdirektør laks og Geir Olav Melingen, kommersiell direktør laks.
Birgitte Sørheim, markedsdirektør laks og Geir Olav Melingen, kommersiell direktør laks.

Benchmark med ny organisasjonsstruktur

Benchmark Holdings har besluttet å samle funksjonene for salg og markedsføring av genetikk og helseprodukter.

Publisert

Den nye organiseringen består av to team som henholdsvis vil inneha ansvaret for salg og markedsføring av hele produktporteføljen for atlantisk laks på tvers av konsernets forretningsområder.

Markedsføringsteamet har vært operativt med den nye organiseringen siden nyttår. Teamet ledes av Birgitte Sørheim, som nå har tittel markedsdirektør laks i Benchmark. De kommersielle funksjonene i Benchmark Genetics og Benchmark Animal Health blir nå slått sammen til ett salgsteam som skal ledes av Geir Olav Melingen. Han blir kommersiell direktør laks i Benchmark og får ansvar for kommersialiseringen av gruppens produktportefølje for atlantisk laks som inkluderer laksegenetikk, Ectosan Vet, CleanTreat, Salmosan Vet og Purisan.

Konserndirektør, Trond Williksen sier i pressemeldingen at den nye organiseringen av deres kommersielle og markedsmessige funksjoner er et viktig skritt for å styrke interaksjoner og merkevare i laksebransjen.

Lang erfaring

Geir Olav Melingen kommer fra stillingen som kommersiell direktør i Benchmark Genetics, og har lang ledererfaring fra ulike roller i havbruksnæringen, blant annet Akvariet i Bergen, MSD, Fishguard og SalmoBreed. Som utdannet fiskehelsebiolog med doktorgrad fra Universitetet i Bergen, er Geir Olav svært godt egnet til å lede det nye teamet som blant annet skal selge sterkt regulerte farmasøytiske produkter.

Birgitte Sørheim, tidligere markedsdirektør i Benchmark Genetics, har hatt roller innen salg og markedsføring i laksenæringen siden tidlig 90-tallet. Karrieren hennes omfatter stillinger i selskaper som Lerøy Seafood Group, Marine Harvest (nå Mowi) og Fish Pool. Birgitte er utdannet akvakulturingeniør fra Høgskolen på Vestlandet, i tillegg til en MBA i merkevareledelse fra Norges Handelshøyskole, NHH.