Elisabeth Grieg under Youngfish-konferansen i Bergen. Foto: Therese Soltveit

Oppfordrer unge til å tenke større

- Arbeidet som dere gjør og nettverket som dere bygger innen næringen er viktig. Det er også viktig for næringen at dere kommer inn med energien. Vi trenger denne typen organisasjoner, sa Elisabeth Grieg om Youngfish under konferansen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Elisabeth Grieg, medeier i Grieg gruppen holdt innlegget «Verdiskaping, samfunnsansvar og bærekraftig strategi» under Youngfish-konferansen. Hun mener det er bra at ungdom setter spørsmålstegn ved de etablerte sannheter i næringen og hvilke ambisjoner den bør ha. Hun ønsker også at ungdommen skal tenke større.

Les også: – Havbruk er blitt hightech

- Globale utfordringer er noe vi alle deler. Vi ser det at verden er preget av en enorm vekst. Vi ser også en verden i ubalanse, konstaterer hun.

Havet som søppeldynge

Grieg viser så til klima-utfordringene som verden nå står ovenfor.

Elisabeth Grieg holdt foredrag under årets Youngfish-konferanse. Foto: Therese Soltveit. 

- Jorden kalles gjerne den blå planeten. Det er havet som gjør at vi kan leve her, og vi tar ikke bra vare på det. Blant annet bruker vi havet som en søppeldynge. Ifølge ekspertene dumper vi åtte millioner tonn plast i havet hvert år, forteller hun.

Les også: Salmar har passion for laksen

- Fortsetter det slik er det i 2050 like mye plast i havet som det er fisk. Og fisk spiser plast, plast som ikke brytes ned. Vi spiser fisk, noe som igjen fører til at vi får i oss gift, legger hun til.

Hun påpeker så at flertallet i dag gjør mer for å ødelegge klima, enn å forbedre det.

- Men jeg er optimist, påpeker hun.

Teknologi, lønnsomhet og samfunnsansvar

Grieg viser så til norske selskaper som er fødestuer for innovasjoner, teknologier og nye fremskritt.

- Dette baseres på lønnsomme og fornuftige beslutninger. Næringslivet har ikke bare et moralsk ansvar for å engasjere seg for globale utfordringer, men har også en naturlig plass der for egeninteresse. Samfunnsansvar og bærekraftig strategi gir god lønnsomhet, sier hun.

Hun mener at spørsmålet bedrifter bør stille seg i fremtiden er "Er vi så god som vi kan være?"

- Det er lett å miste pusten når vi tenker på hvor mye som har endret seg de siste 20-30 årene, men det som virkelig er oppsiktsvekkende er alt som ikke har endret seg på samme tid, forklarer Grieg.

Som leder viser hun til at en trenger to ting for å sette i gang gode prosesser i bedriften.

- Den ene er at en må verdsette kvaliteter og ideer uten fordommer. Det andre er at du må også verdsette mangfold og variasjon. Man trenger å se verden fra flere sider, sier hun.

Eksempelvis trenger ikke alle i bedriften å ha samme skolegang og erfaring.

- Det er ingen tvil om at seriøse utfordringer også finnes innen laksenæringen. Her er vi rett og slett nøt til å finne nye løsninger enn det vi har i dag. Som bedrift må vi ta noen valg og konkludere med at slik må det være. Å gjøre det ordentlig er både samfunnsansvarlig og lønnsomt, konkluderer Elisabeth Grieg.